FilmrecensieDeux

In ‘Deux’ blijft Nina ‘de buurvrouw’ voor de kinderen van haar geliefde

Madeleine (Martine Chevallier) en Nina (Barbara Sukowa) delen al tientallen jaren een geheime liefde.

Deux
Regie Filippo Meneghetti
Met Barbara Sukowa en Martine Chevallier
★★★★

Uit de kast komen als lesbisch koppel kan nog steeds heel moeilijk zijn, zeker als je op leeftijd bent, zo laat het boeiende Franse drama ‘Deux’ zien. Nina en Madeleine zijn twee gepensioneerde dames die een portaal op de bovenste verdieping van een appartementencomplex delen. Innemend is het beeld van de overloop: de deuren van de appartementen staan altijd open, zodat de dames vrij in en uit kunnen lopen. Eigenlijk hebben ze samen één groot huis, maar dat weet niemand. Zelfs niet de naaste familie.

Deux doet een beetje denken aan de recente Netflix-documentaire ‘A Secret Love’, waarin het verhaal werd verteld van twee Canadese vrouwen die decennialang poseerden als hartsvriendinnen, huisgenoten of nichtjes, terwijl ze al die jaren een grote liefde deelden. Pas als hoogbejaarden durfden ze daarvoor uit te komen en hun liefde in het openbaar te vieren, zij het schoorvoetend.

In Deux zie je iets soortgelijks. De Berlijnse Nina, fijntjes gespeeld door de zeventigjarige Fassbinder-veterane Barbara Sukowa, heeft zich na een loopbaan als reisleider gevestigd in het Franse stadje waar haar grote liefde Madeleine woont. Het liefst zou ze met de verweduwde Madeleine naar Rome willen vertrekken, om daar te genieten van hun oude dag. Maar Madeleine heeft twee volwassen kinderen aan wie ze het niet durft te vertellen, waardoor Nina ‘de buurvrouw’ blijft, ook als Madeleine ernstig ziek wordt, iets wat verstrekkende gevolgen heeft. De dames hebben niks geregeld.

Focus op gevoelsleven

Heel mooi hoe de Italiaanse ­regisseur Filippo Meneghetti, die met het Franse drama debuteert, gefocust blijft op het gevoelsleven van de vrouwen en de actrices alle ruimte geeft. Naast Sukowa die we kennen uit Fassbinders ‘Berlin Alexanderplatz’ en ‘Lola’ treffen we Martine Chevallier die in Frankrijk vooral roem verwierf in het theater. Privé geniet ze bekendheid als weduwe van August Coppola, de broer van Francis Ford Coppola, en als stiefmoeder van Nicolas Cage. Maar dit terzijde. Prachtig is haar verstilde spel als Madeleine die een beroerte krijgt en gescheiden wordt van haar grote liefde.

Nina mag niet mee de ambulance in en ook een bezoek aan de ­intensive care is uitgesloten. Ze is immers slechts de buurvrouw en wordt, om dat te benadrukken, steeds aangesproken met het afstandelijke Madame. Tegelijkertijd laat de film zien hoe sterk de liefdesband is. Tal van obstakels worden opgeworpen, soms neigt de film zelfs naar een thriller, waarbij het kijkgat in de deur een horrorachtig rolletje speelt. Madeleine’s achterdochtige dochter verandert het slot van de voordeur. Maar aan beide vrouwen zie je dat het de band alleen maar versterkt. Ook al worden ze uit elkaar gedreven, ze weten elkaar steeds weer te ­vinden.