RECENSIE

In de voorstelling over Carmiggelt worden we niets wijzer

Helmert Woudenberg speelt ­Carmiggelt.Beeld Paul Hoes

Theater
Helmert Woudenberg
Carmiggelt
★★☆☆☆

Acteur Helmert Woudenberg (73) is een verhalenverteller van de buitencategorie. Dat heeft hij meer dan eens laten zien in zijn monologen, waarin hij bekende figuren uit het verleden tot leven wekte. Na personages als Mozes, Jezus, Hitler en Pim Fortuyn, ontfermt hij zich in zijn zestiende monoloog over Simon Carmiggelt.

Carmiggelt, de man van de kleine observaties uit het gewone leven. Hij schreef ze op in zijn rubriek Kronkel in Het Parool en gaf zo een tijdsbeeld van de jaren vijftig, zestig en zeventig. Een tijd waarin mannen met regenjas en hoed de straat op gingen en vrouwen beleefd voor lieten gaan. Carmiggelt ontmoette allerlei mensen die terloops hun persoonlijke leed deelden, waarna hij dat met veel gevoel optekende.

De eenvoudige setting waarin Woudenberg deze tijd oproept, ademt nostalgie. We horen treinen puffen, trams rinkelen, mensen over straat lopen.

Op het enige decorstuk, een kleine achterwand, heeft tekenaar Dick Matena het straatbeeld van Amsterdam uit de jaren vijftig afgebeeld: keurige mannen met hoed, een tram, een Westertoren. Woudenberg heeft een kruk tot zijn beschikking, waar hij op kan zitten en omheen kan lopen. Verder moet hij het hebben van de tekst.

Die bestaat uit de korte anekdotes die Carmiggelt in de krant schreef. Woudenberg heeft er een aantal achter elkaar geplaatst, zodat ze een dag uit het leven van Carmiggelt vormen: eerst komt de loodgieter voor de ondergelopen badkamer, dan gaat hij met de trein naar zijn moeder; hij eindigt de dag in verschillende kroegen.

Soms wat vermoeiend

Woudenberg brengt de kronkels met flair. Hij ondersteunt de verhalen met kleine bewegingen, verplaatst zich letterlijk in de positie van de verschillende personages, knipt een denkbeeldige lamp aan, wankelt als een beschonkene, speelt een echtelijke ruzie uit, neemt als kelner een bestelling op. Dat doet hij goed, hoewel de eindeloze verplaatsingen in een dialoog soms wat vermoeiend zijn.

Het probleem is dat het brengen van de columns wel erg pretentieloos is. We worden niets wijzer over Carmiggelt, er dringt zich geen dilemma op.

Gedurende ruim een uur onderhoudt Woudenberg zijn publiek met Carmiggelts aardige verhaaltjes. Maar eenmaal buiten is de flinterdunne voorstelling snel vergeten.

Elke week nieuwe voorstellingen, besproken door onze recensenten. U leest ze hier.

Lees ook: 

Aartsvaders op het toneel

De aartsvaders Abraham en Mozes, hoofdpersonen uit het Oude Testament, staan centraal in twee theatervoorstellingen. Oerverhalen over de problemen van vandaag: godsdiensttwisten en vluchtelingenstromen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden