Review

In de tuin van Sophia blijkt plotseling een boom te staan

Er komen niet veel thrillers uit Frankrijk maar die er komen steken vaak boven het maaiveld uit.

'Uit de dood herrezen' van Fred Vargas (een vrouw) begint met een boom: die blijkt plotseling te staan in de tuin van Sophia, een vroegere operazangeres van enige faam. Sophia schrikt daar erg van, ze beschouwt het als een teken van onheil. En misschien heeft ze wel gelijk, want kort daarna verdwijnt ze. Overigens niet zonder sporen na te laten: vrienden ontvangen ansichtkaarten, haar man lijkt geenszins ongerust. Maar de drie jonge mannen die gezamenlijk 'in de stront zitten' en met de vader van een van hen wonen in het nabijgelegen 'verrotte krot' zijn er niet gerust op. Die drie, zonder baan, zonder geld, zonder vrouw, almaar verdiept in hun studies over de oertijd, de Middeleeuwen en de Eerste Wereldoorlog, gezwoeg dat hen geen cent opbrengt, zijn er niet gerust op. Maar zij worden fiks om de tuin geleid: het plot heeft een verrassing voor hen in petto. En ook voor ons, in de vorm van een einde dat door een definitief einde wordt gevolgd. Het boek heeft mij zeer bekoord. De mensen zijn levensecht, je vindt er geen clichés, zoals in zoveel thrillers, Fred Vargas is intelligent en geestig, ze kan schrijven, ze kan haar karakters vormgeven en ook nog eens een heel geloofwaardige en spannende intrige verzinnen. Lezen dat boek.

Van geheel ander kaliber is 'Donkerder dan de nacht' van de bekende Michael Connelly. Dat is bedoeld voor ferme jongens, stoere knapen, mannen die graag een volwassen jongensboek lezen over vriend- en vijandschap tussen kerels. Het is op zijn wijze even goed geschreven als 'Uit de dood herrezen' maar humor zul je er vergeefs in zoeken: het leven van mannetjesputters die van hun werk en van hun vrouw en kind houden gaat niet over rozen.

Hoofdpersonen zijn Terry McCaleb, een politieman die zich na een harttransplantatie heeft teruggetrokken in een gelukkig huwelijk en een rustig leventje, en Harry Bosch, de ondoorgrondelijke rechercheur die nog wel eens buiten zijn boekje wil gaan als de rechtvaardigheid dat verlangt. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan: als Terry wordt gevraagd om hulp bij het uitzoeken van een bijzonder ingewikkeld en precair probleem blijkt hij het speuren niet te kunnen laten. Een man is op een bijzonder lugubere wijze om het leven gebracht en Terry ontdekt al gauw dat alle sporen wijzen naar Bosch. Die heet Hieronymus van zijn voornaam, ja, ja, en de moord is geënsceneerd als een tafereel uit de 'Tuin der lusten.' Een opgezette uil kijkt toe en Hieronymus (de echte, die uit 's-Hertogenbosch) was, zoals bekend, dol op uilen. Maar is dat allemaal niet al te voor de hand liggend? Het boek zit goed in elkaar, maar ik ben niet zo dol op de schaduw van doem en dood die er over het verhaal hangt. Want als het erop aankomt valt het allemaal best mee: er wordt -echt iets voor macho's- alleen maar mee gekoketteerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden