Review

In de stille wurggreep van de liefde

Het heeft tien jaar geduurd, maar het geplande vervolg op Wong Kar-wai's tweede film 'Days of being wild' is er met zijn zevende film 'In the mood for love' dan toch gekomen. Het betekent dat Wong Kar-wai opnieuw is teruggekeerd naar het Hongkong van de vroege jaren zestig, het Hongkong dat hij als vijfjarig jongetje uit Shanghai voor het eerst beleefde. Het betekent ook dat het opnieuw draait om de liefde, zoals dat in de films van Fassbinder ook altijd het geval was, zonder dat dat ook maar een moment verveelde. En het betekent ten slotte ook dat de oogverblindende Chinese steracteurs Maggie Cheung en Tony Leung na tien jaar samen terugkeren op het witte doek, om vorm te geven aan De Grote Onmogelijke Liefde.

Als mevrouw Su Lizhen en meneer Chow Mowan leren ze elkaar kennen als ze op dezelfde dag hun kleine belendende huurwoningen betrekken. De eeuwige afwezigheid van de respectievelijke echtgenoten wordt meteen al op die eerste dag voelbaar gemaakt. Su, als secretaresse werkzaam op een exportkantoor, en Chow, eindredacteur bij een plaatselijke krant, zijn twee eenzame zielen te midden van de kakelende Shanghai-gemeenschap in Hongkong.

In feite is het een klassieke constellatie voor een opbloeiende liefde. Wong Kar-wai laat het ook heel voorzichtig gebeuren, maar dan niet zonder zijn personages in te metselen in de tijd. De vroege jaren zestig zijn hier als de late jaren vijftig, met een vergaande sociale controle van buren en bekenden die de wederzijdse gevoelens inkapselen en in een stille wurggreep houden. Su en Chow willen ook niet zo zijn als de anderen, de overspeligen. Het is te banaal en te pijnlijk, en om dat te laten zien spelen ze het overspel van hun echtelieden ook na, in grappige en ook hartverscheurende scènes met een wonderlijke brechtiaanse ondertoon.

'In the mood for love' is vooral een film over de geheimhouding van een grote liefde die aan de hand van de kleinste details wordt geopenbaard. Dat verliefde mensen een intense fascinatie voor handen hebben, komt bijna in elke scène terug. Een hand die op een deurpost rust, een hand die een thermosfles omklemt, een hand die in een kopje roert, een hand die een andere hand raakt.

'In the mood for love' is geen film over seks, maar over sensualiteit en subtiliteit. De vorig jaar in Cannes bekroonde Australische cameraman Christopher Doyle heeft het energieke camerawerk van Wong Kar-wai-films als 'Chungking Express' en 'Fallen Angels' ook ingeruild voor stille beeldenreeksen en talloze close-ups van voorwerpen uit de 'bloemenjaren' -zoals bezongen in dat ene oude Chinese radioliedje 'Hua Yang de nian hua', waar Wong Kar-wai ook een ander, drie minuten durend en thematisch verwant filmpje op componeerde- met beelden uit oude, verloren gewaande Hongkongfilms. Een filmpje dat als voorfilm bij 'In the mood for love' absoluut op zijn plaats zou zijn.

Zoals in alle films van Wong Kar-wai speelt de muziek een allesbepalende rol. Beeld en geluid vormen een uniek ritmisch verbond. De violen van Shigeru Umebayashi begeleiden een sierlijk in slow motion bewegende Su, die in elke nieuwe scène gehuld is in een ander bloemengewaad, die de ene keer een opengebarsten narcis op de borst heeft, de andere keer zelfs helemaal opgaat in het bloemeninterieur van de jaren zestig. Ook de warme bariton van een in het Spaans zingende Nat King Cole zal voor altijd verbonden zijn met 'In the mood for love'. Zijn veelbetekenende 'Quizas, Quizas, Quizas' (misschien, misschien, misschien) vat de gebeurtenissen aardig samen.

De regisseur Wong Kar-wai is de grootste Chinese verleidingskunstenaar van dit moment. Zijn film is als een droom, als een herinnering aan een voorbije tijd. Journaalbeelden van Charles de Gaulle die in 1966 in Cambodja arriveert, brengen ons terug op aarde. Het is een historische gebeurtenis die na de ontmoeting met Su en Chow zo onbenullig aandoet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden