Recensie

In de noten van Goebaidoelina klinkt het heilig vuur

Dirigent Valeri Giergiev.Beeld AFP

Gergiev
Festival Über Liebe und Hass
★★★★☆

Het slotakkoord van het Gergiev Festival dreunt na in het hoofd. Sofia Goebaidoelina leverde een oratorium: 'Über Liebe und Hass'. De componiste kon om gezondheidsredenen zelf niet aanwezig zijn, maar had een brief geschreven aan haar publiek, waarin ze vertelde dat ze met dit werk haar pijn wilde delen om de groeiende haat in de wereld.

Met de uitvoering van het oratorium kwam er een einde aan de drieëntwintigste editie van het Gergiev Festival. Drie dagen lang werd de dertigjarige band tussen dirigent Valeri Gergiev - chef van het orkest van 1995 tot in 2008 - en het Rotterdams Philharmonisch Orkest belicht.

Het programma van de slotavond leek op papier interessant, maar pakte minder geslaagd uit dan verwacht. Stravinsky's 'L'histoire du soldat', dat voor de pauze klonk in de Rotterdamse Doelen, hing er in alle opzichten een beetje bij. Pas in de noten van Goebaidoelina was het heilig vuur daar, bij Gergiev en zijn troepen.

De zevenentachtigjarige Tataars-Russische componiste had achter 'Über Liebe und Hass' al eerder een punt gezet, maar ze was niet tevreden. Na de wereldpremière in 2016 in Tallinn werkte ze verder aan het stuk en breidde het uit tot vijftien delen en vijf kwartier, waarin een koor en vier zangsolisten bidden om verlossing van de haatdragenden.

Etherische gewichtloosheid

De diepgelovige Goebaidoelina selecteerde bijbelteksten, en smeedde Duitse en Russische woorden aaneen. De solisten smeekten, raasden, aanbaden. 'Ik ben overmand door droefheid en verdriet', klonk het door bariton Vladimir Moroz, in de stem van sopraan Irina Churilova gloorde hoop. Het koor van het Mariinsky Theater fluisterde, en suste een geagiteerd spelend Rotterdams Philharmonisch Orkest tot bedaren.

Etherische gewichtloosheid, maar vooral duistere zwaarte: in de trefzekere componeerhand van Goebaidoelina zorgden ze beide voor permanente hoogspanning op het podium. De wanhoopskreet uit de grond van haar hart kwam naar buiten in loodzware koperklanken, ondersteund door dramatisch resonerende contrabassen. Goebaidoelina toonde niet alleen haar pijn, maar ook de verpletterende oerkracht die ze in zich heeft om die muzikaal vorm te geven.

Lees ook:

Assertief Nationaal Jeugd Orkest is hoorbaar trots in het Concertgebouw

Het is de kers op de taart: een uitvoering in het Amsterdamse Concertgebouw. Na een paar weken lang ondergedompeld te zijn geweest in de Gelderse NJO Muziekzomer, speelde het Nationaal Jeugd Orkest (NJO) voor een stevig gevulde grote zaal.

De angstvallige stilte over Gatti doet het Koninklijk Concertgebouworkest geen goed

Oorverdovend stil is het. In de nagalm van de daverende explosie op 2 augustus, iets over 12.00 uur 's middags, klinken slechts talloze geruchten en op niets gebaseerde speculaties door.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden