filmrecensie

In de nieuwe ‘Dumbo’ zitten geen zwarte hulpjes meer en vrouwen doen niet langer alleen de afwas

Dumbo kan het noodlijdende circus redden.

Dumbo
Regie: Tim Burton
Met Colin Farrell, Danny DeVito, Michael Keaton, Eva Green
★★★★☆

Terwijl de strijd met de nazi’s in volle gang was, maakte de wereld in 1941 ook kennis met Walt Disney’s vliegende olifantje Dumbo. Bijna tachtig jaar later brengt Disney van de hand van Tim Burton een nieuwe Dumbo uit. Deze keer niet met de hand getekend, maar in een mix van live-action en naadloos daarop aansluitende animatie.

Dát Dumbo kan vliegen, destijds de grote climax, weten wij mediawijze bioscoopbezoekers al. Die ontdekking vindt in deze nieuwe versie dus vrij snel plaats en daaromheen is een volledig nieuw verhaal geschreven over een circusfamilie en – gek genoeg, gezien Disney’s eigen expansiedrift – een kwaadaardig media-imperium.

Als hij terugkomt van de oorlog krijgt weduwnaar Holt Ferrier (Colin Farrell) bij het circus de zorg over de olifanten, samen met zijn dochter Milly en zoon Joe. De kinderen ontdekken al snel dat er iets bijzonders is met de zojuist geboren Dumbo. Volgens circusbaas Max Medici (Danny DeVito) gaat de vliegende bezienswaardigheid het noodlijdende circus zelfs van de ondergang redden. Maar dan verschijnt V.A. Vandevere, de gewiekste CEO van megapretpark Dreamland, die met ijzeren hand en licht-fascistische trekjes (vlagvertoon en bodyguards met lange leren Gestapo-jassen) over zijn imperium heerst en aanbiedt het circus te kopen. Hij heeft vanzelfsprekend met iedereen het beste voor.

Verder is de film volledig naar de 21ste eeuw toe geschreven. De gezichtsloze zwarte hulpjes die in de oorspronkelijke versie het circus opbouwen en afbreken, zijn vervangen door de zwarte man die onder meer de boekhouding van het circus doet en dus eigenlijk de boel bestiert. Vrouwen doen niet langer alleen de acrobatiek en de afwas, want dochter Milly verklaart regelmatig dat ze wetenschapper wil worden.

Er schuilt iets cynisch in een film uitgebracht door een media-imperium (Disney kocht mediabedrijf Fox afgelopen week voor 70 miljard dollar) die media-imperia afschildert als boosaardig en pleit voor de zegeningen van het familieleven. Gelukkig stoort dat niet het uitstekend vertelde verhaal en de heerlijk beweeglijke choreografie van de circuswereld, met z’n kleurenpracht en zwierende acts. Je kunt kritiek hebben op het herkauwen van bekende formules maar deze ‘Dumbo’ is een verrijking van het origineel.

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden