De serie

In de Netflix-serie 'Maniac' is alles mogelijk, maar alles is nogal veel

Emma Stone (midden) en Jonah Hill (rechts) in Maniac. Beeld netflix

In de nieuwste Netflix-serie 'Maniac' is alles mogelijk, omdat de personages kunnen reizen in tijd, ruimte en genre. Maar alles is nogal veel.

New York, ergens in de nabije toekomst. Twee dolende zielen, Owen en Annie, melden zich bij een vreemd farmaceutisch bedrijf dat experimenteert met pillen die het menselijk lijden overbodig moeten maken. Tijdens de sessies worden de deelnemers zorgvuldig gemonitord: we kijken mee in hun hoofden. Het maakt dat in de nieuwste Netflix-serie 'Maniac' alles mogelijk is, want ze kunnen reizen in tijd, ruimte en genre. En alles is nogal veel.

Tegen de wil van de wetenschappers van het laboratorium, komen Owen en Annie (werkelijk fantastische rollen van Jonah Hill en Emma Stone) elkaar tijdens hun mentale avonturen steeds tegen. Dan weer zijn ze een echtpaar dat in een Coen brothers-achtige setting worstelt met een gekooide maki en een criminele bonthandelaar, dan weer is het 1947 en zijn ze in een statig landhuis waar spirituele seances plaatsvinden. Steeds opnieuw moeten Owen en Annie zichzelf met hun diepste trauma's confronteren. De naar binnen gekeerde Owen is het zwakke zwarte schaap uit een succesvolle ondernemersfamilie: hij vindt dat hij er helemaal niet toe doet en staat zelfs als enige niet op het familieportret, omdat de schilder er geen tijd meer voor had. Annie is hard en wantrouwend, door een ernstig auto-ongeluk ging haar kleine zusje dood. Ze voelt zich schuldig. Met haar grote, verwonderde vissenogen en onstuimige energie is Stone absoluut de stuwende kracht van de serie.

Lichte spoiler alert: echt komisch zijn de afleveringen waarin Annie als dronken, humeurige elf met mislukte oren door een afgezaagd Lord of the Rings-landschap struint, met een lieftallige maar vervloekte elfenprinses die verdacht veel op haar dode zusje lijkt. Ineens hebben beiden ook een Brits accent en praten ze Tolkientaal, tot Annie de ban breekt en haar zus ervan wil doordringen dat het decor om hen heen toch heus niet echt is. Maar de elfenprinses kijkt haar glazig aan en houdt stug vol met haar Britse accent. Annie realiseert zich, licht wanhopig: "Natuurlijk, het is verdomme fantasy, mijn minst favoriete genre!''

Kijkersparticipatie

De afgelopen jaren werd de televisieserie steeds geprezen als de creatieve hotspot waar de grote vernieuwingen plaatsvonden, afgezet tegen het risicomijdende Hollywood. Ook Netflix droeg bij aan die reputatie, maar onderzocht tegelijkertijd heel precies welke factoren series populair maakten - of niet. Duistere verhalen met een komische twist als 'Black Mirror' deden het goed, net als een sterrencast, grote budgetten en nieuwigheid. Wie naar 'Maniac' kijkt kan het gevoel krijgen dat deze serie met mathematische precisie ontworpen is om aan die maatstaven te voldoen, schreef The Economist dan ook in een recensie. In een interview zei regisseur Cary Fukunaga ('True Detective', 'Jane Eyre') dat Netflix exact weet hoe kijkers naar series kijken. En zo werd 'Maniac' een "besluit dat 100 procent was gebaseerd op kijkersparticipatie ... en ik twijfel geen moment of het algoritme gelijk krijgt'', zei Fukunaga. Werkelijk?

Dat 'algoritme' manifesteert zich tegen het einde van de serie steeds meer, als het spel met de genres steeds duidelijker wordt uitgesproken, zoals in de elfenscène. Het is vermakelijk maar maakt ook dat je je afvraagt waarnaar je zit te kijken, naar een verhaal over twee gewonde mensen op zoek naar verlossing, of naar een knappe prestatie van een uiterst getalenteerd productieteam. Maar je kunt ook doen wat de deelnemers aan het experiment doen: de pil slikken, achteroverleunen en kijken wat er gebeurt. En vooral: genieten van Emma Stone.

In De Serie wordt iedere week een serie besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden