RecensieTheater

Beeld Roy Beusker

Musical
Titanic
Maury Yeston & Peter Stone, De Graaf & Cornelissen Entertainment
★★★

Bianca Bartels

Een drijvend Utopia, een poëtisch wonder, een reuzenstad van staal en een wereldwonder in de categorie Stonehenge en Chinese Muur. De superlatieven konden niet extremer toen in 1912 het schip Titanic zijn eerste reis begon, van Southampton naar New York. Een paar dagen later liep het op een ijsberg en zonk. Ruim 1500 mensen verdronken, slechts 705 overleefden.

In 1997 verschenen bijna gelijktijdig de film en de musical Titanic. De film focust op het romantische verhaal tussen een rijk meisje en een arme jongen en in ijzingwekkende scènes proberen mensen letterlijk het hoofd boven water te houden. In de musical, die voor de tweede keer door Nederland toert, speelt het schip de hoofdrol en scheren we langs een veelheid aan personages.

Zo zien we de ambitieuze ontwerper die fouten bleek te maken en de doordrammende eigenaar – een stereotype personage – die minder reddingsboten wilde om meer ruimte voor passagiers te hebben. De kapitein laat zich opjagen door de eigenaar. Een hofmeester (mooie rol van Dennis Willekens) probeert met veel humor de moed erin te houden. Ook maken we kennis met eerste-, tweede- en derdeklaspassagiers.

null Beeld Roy Beusker
Beeld Roy Beusker

Eigenaar, ontwerper en kapitein geven elkaar de schuld

Doordat je wéét dat het schip gaat zinken, zijn de korte verhaallijnen genoeg: je voelt continu het dreigende onheil. Daarbij zijn er een paar mooie scènes, zoals die tussen een bejaard rijk echtpaar (Mariska van Kolck en Han Oldigs) dat haar reddingsbootplekken afstaat aan jongeren en op hun langdurige liefde toast voor ze samen sterven. En in een intens lied geven de eigenaar, ontwerper en kapitein elkaar de schuld. Heel herkenbaar, die naar elkaar wijzende verantwoordelijken bij rampen.

Bijna alle teksten in deze musical vol klassieke composities worden gezongen. Soms voelt dat geforceerd, maar meestal is het genieten van de mooie meerstemmige koorarrangementen. Wel jammer dat het decor vrij simpel is, temeer daar de regie van Paul van Ewijk heel statisch is en we dus voornamelijk kijken naar mensen die in verschillende formaties op de grote decortrappen staan te zingen.

De musical heeft geen verdrinkscènes. Vlak voordat de boot zinkt, verschijnt er een indrukwekkend doek met daarop alle namen van de overledenen. Heel rustig vertellen de overlevenden over de ramp die zich op het water voltrok: over het oorverdovende geschreeuw van de drenkelingen en hoe het daarna heel erg stil werd. Zonder een druppel water gezien te hebben, voelen we daarmee de diepte van het drama.

Tournee t/m 4 juni 2022 degraafencornelissen.nl.