Recensie Kinderfilm

In ‘De beroemde bereninvasie van Sicilië’ hebben beren menselijke trekjes★★★☆☆

De Beroemde bereninvasie van Sicilië.

Op Sicilië heb je hoge bergen en dikke sneeuw. En beren. Nee? Jawel hoor. Wel in het sprookje van Dino Buzzati, de Italiaanse journalist die zijn verhaal in 1945 aanvankelijk als feuilleton in een krant publiceerde. Destijds zal het verhaal over de invasie van een groep beren die zich onder de mensen begeeft, bij lezers vast allerlei politieke connotaties hebben opgeroepen. Nu leest het verhaal eerder als een allegorie over de botsing tussen natuur en een materiële wereld.

In een raamvertelling ontmoeten we een rondreizende meesterverteller en een jong meisje, die samen met muziek en diashow de geschiedenis van de invasie uiteenzetten. Toen berenkoning Leonzio zijn zoon Tonio verloor aan jagers, trok hij met zijn hele volk naar het groene dal waar de mensen wonen. Weg van de besneeuwde bergtoppen waar geen eten te vinden viel, en vooral: op zoek naar Tonio. Ook een spichtige tovenaar en een nuffige hertog met zijn leger spelen belangrijke rollen in de legende waarin de beren vervolgens jarenlang bij de mensen bleven. Totdat ze onaangename trekken als ijdelheid, machtswellust en rivaliteit begonnen over te nemen.

De filmposter.

Het is een alles bij elkaar wat ingewikkeld vertelde sage, die met overwegend mannelijke personages en stijf taalgebruik een beetje ouderwets aanvoelt. Maar er staan prachtige beelden met grote kleurvlakken vol schaduwen tegenover van animator Lorenzo Mattotti, die hiermee zijn eerste lange film aflevert. De iets hoekig getekende beren die bij ieder meevallertje in het leven beginnen te dansen. De choreografieën waarin mensen ten strijde trekken en beren immense sneeuwballen maken: visueel memorabele momenten maken van 'De beroemde bereninvasie van Sicilië' een bijzondere film.

Animatiefilm

★★★☆☆

Regie: Lorenzo Mattotti