Review

I Compani in Aida-programma bijna weggespeeld door gastsolisten

AMSTERDAM - Leuk hoor! Vraag je enkele gastmusici voor je speciale nieuwjaarsconcert, word je nagenoeg volledig door hen weggespeeld. Dat gebeurde donderdagavond in het Amsterdamse BIM-huis tijdens het concert waarin de mini-bigband I Compani een voorpremière gaf van het programma 'Aida'.

Aangezien dit programma bestaat uit bewerkingen van aria's en melodieën uit de gelijknamige Verdi-opera, was het niet vreemd dat een van de gasten zangeres was. Het was echter niet deze vocaliste die de aanwezigheid van de acht vaste I Compani-leden deed vergeten, maar de twee andere gastsolisten: Hans Hasebos -inventief en onvoorspelbaar op zijn sampler en marimba- en Ernst Reijseger -als altijd onnavolgbaar op zijn cello. Het was dat I Compani in de twee sets ook enkele stukken speelde zonder de gastsolisten, anders had het publiek nauwelijks geweten dat dit Zuid-Nederlandse ensemble de hoofdattractie van de avond vormde.

Oprichter en leider van I Compani is saxofonist Bo van de Graaf. Hij heeft een voorkeur voor uitbundige, pakkende melodieën, die veel met jazz van doen hebben maar minstens zoveel met andere populaire muziekstijlen. Daardoor kan zijn ensemble een groot publiek aanspreken. Dat Van de Graaf een voorliefde heeft voor het circus en weg is van de muziek van de Italiaanse filmcomponist Nino Rota, zegt verder genoeg. Vrolijk en lyrisch, beeldend, theatraal en dansant; zelfs nu Van de Graaf de rijke melodieën die Giuseppe Verdi voor zijn opera 'Aida' schreef voor zijn gezelschap arrangeerde en be- en verwerkte, blijven die kwaliteiten overeind. Althans, als het ensemble als geheel de gelegenheid krijgt ze te etaleren. Dan komen namelijk de solistische kwaliteiten van de leden aan bod. Dan laat Frank Nielander horen hoe fraai en veelzijdig zijn saxofoonsound is. Dan evenaart trombonist Nico Nijholt zijn meest extraverte prestaties bij het Willem Breuker Kollektief. En dan laat Fred van Duynhoven horen dat hij op drums beslist niet onderdoet voor zijn beroemde, eveneens slagwerk spelende broer Martin.

Zodra Ernst Reijseger het echter op zijn heupen kreeg en zijn cello liet zingen en kermen (dat gebeurde zelfs tijdens 'gewoon' ensemblespel), of zodra Hans Hasebos via zijn sampler de zangstemmen van oude operazangers opriep of er juist een semi-modern, elektronisch tintje aan gaf, was het ensemble direct vrijwel onzicht- en onhoorbaar. De jonge alt Quirine Melssen voegde het hare toe aan het door Van de Graaf samengestelde 'Aida'-programma. Ze beschikt over een fijne stem, redelijk geschikt voor het klassieke operarepertoire, al vermoed ik dat meer eigentijds materiaal haar beter zal bevallen.

In het BIM-huis klonk slechts een selectie uit 'Aida', zoals 'Ritorna Vincitor' en 'Oh Patria Mia'. Later dit jaar, waarin -hoe toevallig- Verdi's honderdste sterfdag wordt herdacht, volgt er een uitvoering van de volledige opera.

Een cd van I Compani met enige stukken uit 'Aida' komt binnenkort uit (BVHaast-label).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden