Hongaarse horror in de Roemeense Donau-delta

’Delta’ is het schitterend huiveringwekkende noodlotsdrama van de Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó, opgenomen in de Roemeense Donau-delta. Het enorme rivierengebied dat uitmondt in de Zwarte Zee en dat sinds achttien jaar op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat, speelt de hoofdrol in het drama van een broer en een zus die elkaar voor het eerst in het gebied ontmoeten, en stilzwijgend besluiten om samen te gaan wonen, als man en vrouw.

De dorpelingen zijn van een dergelijke alternatieve samenlevingsvorm niet gediend. Het varken dat aan het begin van het verhaal buiten beeld wordt dood geschoten, staat symbool voor het lot van ’de anderen’ die door een soort natuurkracht in elkaars armen worden gedreven, hun ondergang tegemoet.

Mundruczó die vorig jaar in Cannes werd bekroond met de prijs van de internationale filmkritiek, stoelt zijn film op een soort metafysische kracht die de mens voortdrijft. Hier, in de Donau-delta, bepaalt het water in hoge mate het leven op het omringende land. Omdat broer en zus niet bij dat leven willen horen, bouwen ze een houten huis op palen, midden op het water, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

]]>

Het waterlandschap in ’Delta’ roept herinneringen op aan het Zuid-Koreaanse meesterwerkje ’The Isle’ van Kim Ki-duk, dat op een groot meer was opgenomen met ronddobberende vissershuisjes. De bijbelse manier waarop Mundruczó het noodlot uittekent, doet weer sterk denken aan de mythische reis die een vader samen met zijn twee zoontjes maakte in het Russische wondertje ’The Return’ van Andrei Zvyagintsev.

Ondertussen roept de Hongaar op locatie in buurland Roemenië een volkomen eigen wereld op, waarin de afgrijselijke dingen buiten beeld gebeuren, of op grote afstand, zoals de verkrachting van de jonge vrouw. Juist door die afstand, en de moeite die je moet doen om te identificeren en interpreteren, ontstaat de grootste horror.

De broer die nog een feestmaal aanricht voor de dorpelingen met een overvloed aan vis, brood en wijn, krijgt meer en meer het aanzien van een Christus-figuur. Het is een sterke, zwijgzame rol van Félix Lajkó, de Hongaarse vioolvirtuoos die tevens de muziek voor de film componeerde. Hij vormt een mooi koppel met de kleine Hongaarse Orsi Tóth die na ’Pleasant Days’ en ’Johanna’ een soort muze voor Mundruczó is geworden. Met deze jonge mensen gaan we door de Hongaarse horror, om uiteindelijk ook de reinigende werking van het water te ervaren, en de eenwording met de overleden vader.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden