Hoe The Cure in 1986 Pinkpop van de ondergang redde

In 1986 stroomde het publiek weer massaal toe naar Pinkpop.Beeld ANP

Vandaag gaat de 43ste editie van Pinkpop van start. De teller had makkelijk kunnen blijven steken op 16 in het midden van de jaren '80, toen het festival op sterven na dood leek.

Pinkpop duurde destijds nog 'gewoon' een dag, het festival werd, zoals alle eerdere edities, gehouden op het Burgemeester Damen Sportpark in Geleen. Voor een kaartje moest je nog naar je plaatselijke VVV-kantoor en daar diende je destijds het 'schamele' bedrag van 35 gulden (16 euro) neer te tellen.

Na de editie van 1985 hing de toekomst van het festival echter aan een zijden draad. Door twee rampzalig verlopen edities die amper 20.000 bezoekers trokken, was er flinke geldnood ontstaan. Festivalbaas Jan Smeets zei later er later over 'serieus te hebben overwogen het bijltje erbij neer te gooien'.

Vernietigend
De kranten (internet bestond nog niet) waren destijds niet mild in hun kritiek op de programmering van de edities van 1984 en '85. Zo constateerde de Volkskrant destijds: 'De vraag dringt zich op of een opzet als die van Pinkpop met een brede en bovendien zwakke programmering nog in deze tijd past. Het geloof in een homogene jongerencultuur uit het hippie-tijdperk toen Pinkpop ontstond bestaat al lang niet meer. Het publiek is in verschillende subcultuurtjes uiteengevallen...'

Nog fermer was het Brabants Dagblad in zijn commentaar kort na editie 1985: Het zou best eens kunnen dat dit de laatste Pinkpop is geweest, waarmee dan een eind is gekomen aan een fraaie Limburgse traditie. Waarschijnlijk trekken alleen de superfestivals (waarmee vooral Torhout Werchter werd bedoeld. -C.B.), die zonder met de ogen te knipperen een half miljoen voor een band kunnen uittrekken, nog voldoende gekken die een dag op een grazige weide willen doorbrengen.

The Cure
Maar toen Smeets de line-up (die hij grotendeels door programmeur Willem Venema van Mojo had laten maken) van editie nummer 17 bekendmaakte, sloeg de negatieve stemming als een blad aan een boom om.

De tien (..) bands die op Tweede Pinksterdag 1986 het podium zouden bestijgen (Gé Reinders, Howard Hughes & The Western Approaches, Blow Monkeys, Blue Murder (als vervangers voor The Jesus & Marychain), Claw Boys Claw, Cock Robin, Fine Young Cannibals, The Cult, The Waterboys en The Cure) zorgden voor een stormloop op de kassa's en voor het eerst sinds jaren waren de bijna 50.000 tickets bij voorverkoop volledig uitverkocht.

Wedijveren
Absolute headliner en publiekstrekker van Editie 1986 was natuurlijk The Cure. De band (vanavond de afsluiter van de eerste dag) leverde een puik optreden af. Frontman Robert Smith en de zijnen hadden toen al een reputatie van een van de grotere alternatieve acts en kon destijds moeiteloos wedijveren met bands al U2 en The Smiths. Het jaar ervoor had de band het succesvolle album 'The Head On The Door' uitgebracht en in '86 volgde de eerste singles-compilatie 'Standing On A Beach'.

Maar niet alleen The Cure glorieerde die dag. Ook The Fine Young Cannibals, The Waterboys en de nieuwkomers The Cult (die op dat moment een hit hadden met het inmiddels klassieke 'She Sells Sanctuary') en de Nederlandse bands Blue Murder en Claw Boys Claw speelden het doek van het podium.

Gered
De koerswijziging die het festival maakte van oorspronkelijk een mix van allerlei stijlen naar een sterke fixatie op alternatieve bands was de redding van Pinkpop en deze manier van werken werd in de jaren erna (op een enkel dipje na) succesvol voortgezet en bestaat eigenlijk tot op de dag van vandaag nog steeds, hoewel de structuur van het festival (meerdere dagen op meerdere podia) inmiddels natuurlijk ingrijpend veranderd is.

Pinkpop 1986 was de laatste editie die gehouden werd in Geleen. Smeets, die een jaar daarvoor nog fel gekant was tegen schaalvergroting van het festival, verhuisde met zijn circus via een tussenjaar in Baarlo (1987) naar het huidige festivalterrein op de voormalige paardenrenbaan in Landgraaf, waar Pinkpop voor langere tijd zijn bestaansrecht bewees en vandaag de dag de reputatie geniet van de onverwoestbare klassieker onder de zomerfestivals in Europa.

Het had allemaal nooit kunnen gebeuren als de programmeurs van Pinkpop in het voorjaar van 1986 niet zo sterk voor de dag waren gekomen met de line-up voor dat jaar ...

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden