Profiel Ludovico Einaudi

Hoe een winterse bergwandeling uitmondde in een reeks van zeven cd's

Ludovico Einaudi Beeld Ray Tarantino

Dezelfde wandeling iedere dag iets anders beleven, dat doet de Italiaanse pianist en componist Ludovico Einaudi in zijn laatste album ‘Seven Days Walking’.

Op stap met Ludovico Einaudi: de Italiaanse pianist en componist leverde dit jaar een reeks van zeven cd’s af onder de titel ‘Seven Days Walking’. Winterse bergwandelingen brachten hem op het idee. Hij liep en liep, steeds langs dezelfde route, en merkte dat in de sneeuwstorm alle vormen hun contouren en kleur verloren. Einaudi’s gedachten waaierden alle kanten uit. Zijn gevoel dat alleen de uiterste essentie overbleef, ligt ten grondslag aan het zevendelige album.

Ludovico Einaudi (63) verovert hart en ziel. Zijn concerten zijn steevast uitverkocht en trekken veelal jong publiek, zijn albums vliegen over de toonbank. Einaudi’s handtekening is uit duizenden herkenbaar: meanderend toetsenwerk, met hier en daar een strijker langszij. Is het pop, is het klassiek? Een genre kan hij er zelf niet aan verbinden, en wil hij ook niet.

Minimalistisch

De muziek kreeg Einaudi mee van zijn moeder, die piano speelde. Hij breidde zijn muzikale kennis uit bij Luciano Berio en Karlheinz Stockhausen. Met The Beatles werd hij groot, ook tot de minimalistische scene voelt Einaudi zich aangetrokken. Filmmuziek – onder meer voor de film ‘Intouchables’ – kleurt zijn cv.

Bij zijn langzame sfeermuziek kan de luisteraar wegdromen van de hectische realiteit van ­alledag. Einaudi houdt zich niet bezig met contrapuntische wetten of verrassende samenklanken. Zijn muziek schuwt het cliché niet en kent, ­anders dan bij iemand als Arvo Pärt, geen wiskundige basis.

Is dat belangrijk? Geenszins voor de luisteraar die een vorm van rust kan vinden in deze muziek. Einaudi biedt zen voor wie dat nodig heeft: kop­telefoon op en tijdens een wandeling door de natuur via deze muziek kalmte vinden. Of gewoon thuis Einaudi’s pad volgen en zweven in je hoofd, naar ergens ver weg.

Niet het ritme van de voetstappen klinkt door in deze ‘Seven Days’, maar de contemplatie, de innerlijke vrede die de oerbeweging van een rustige wandeling oproept. Elke track kent hetzelf­de patroon, en toch biedt de geringe onderlinge variatie afwisseling.

Zenzoeker

Voor iedere dag in de week is er een cd. Einaudi zit achter de piano, hij wordt vergezeld door violist en altviolist Federico Mecozzi en cellist Redi Hasa in tracks met titels als ‘Cold Wind’, ‘Low Mist’, ‘Birdsong’ en ‘Campfire’. Ieder deel kan de zenzoeker als wandelmuziek beleven.

Einaudi zag zijn wandelingen als variaties op hetzelfde thema, waarbij dezelfde muzikale grondslag zeven licht afwijkende versies produceert, die zeven keer hetzelfde pad volgen in zeven dagen. Voor Einaudi strekt de tijd zich uit, verandert de klank, verliest de blik zich in de ruimte en krijgt de geest een andere vorm.

In de muziekgeschiedenis is het thema ‘wandelen’ vaker een inspiratiebron voor componisten geweest. Titels als ‘Wanderers Nachtlied’ (Schubert) en ‘The Walk to the Paradise Garden’ (Delius) spreken duidelijke taal. In de opera ‘Parsifal’ laat Wagner twee figuren een lange wandeling maken, waarbij een van hen opmerkt: “Du siehst, mein Sohn, zum Raum wird hier die Zeit.” Ludovico Einaudi is niet de eerste die begrippen als tijd en ruimte aan het wandelen koppelt, en hij zal de laatste niet zijn.

Ludovico Einaudi, Federico Mecozzi, Redi Hasa
Seven Days Walking
Decca

Lees meer wandelverhalen in ons dossier Te voet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden