Review

Hoe de letters Zilvertype en Disteltype ontstonden

Elke letter, ook deze die u nu leest, heeft een biografie. Letters bestaan niet vanzelf, ze worden in het leven geroepen en krijgen bij hun geboorte een naam. Garamond, Trinité, Bembo, Spectrum, Bodoni, Hollandse Medieval, Romulus, Baskerville -er zijn honderden van zulke namen. Niet alle lettertypen zijn even geschikt voor een bepaalde tekst, er zijn er die wegens hun karakter botsen met het karakter van de tekst en dus maar beter in zo'n geval niet gebruikt kunnen worden.

T. van Deel

Aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw heeft een beweging van privé-drukkers, begonnen vanuit Engeland, voor een hausse in het ontwerpen van nieuwe typen letters gezorgd. Het lezen daarover voert je in een wereld van kunstidealen en van boekverzorging, waar nu door de meesten met de pet naar wordt gegooid. Lees hoe J.F.van Royen en P.N.van Eyck vanaf 1913 voor hun bibliofiele reeks genaamd De Zilverdistel, twee letters laten ontwerpen: de Zilvertype door S.H.de Roos en de Disteltype door Lucien Pisarro, de eerste voor modern, de tweede voor historisch werk. De monografie die al eerder over de Zilvertype was verschenen is nu gecompleteerd met een deel over de Disteltype. Het technische gedeelte over de ontstaansgeschiedenis, overigens goed te volgen door de belangstellende leek, is van J.P.Boterman. Het interpretatieve, de letters en het fonds karakteriserende gedeelte komt van J.D.F.van Halsema, die de Zilverdistel-reeks bespreekt in verband met de kunstopvattingen van haar beheerders en de letters die zij lieten maken. Een prachtstudie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden