TekenaarOlivier Heiligers

Hoe de getekende onderbroeken van Olivier Heiligers een levenscyclus laten zien

Olivier Heiligers Sequences: lifecycleBeeld Olivier Heiligers

Van kinderwagen tot rollator. Of: van babyluier tot incontinentieluier. Tekenaar Olivier Heiligers maakte voor ‘Sequences’ illustraties van alledaagse voorwerpen die samen een verhaal vertellen.

Het weer zette niet aan tot wandelen. De hemel kleurde grijs, er was regen op komst. Toch besloot Olivier Heiligers zijn jonge neefje die herfstdag in 2011 mee naar buiten te nemen. Slenterend bewoog de tekenaar zich door de straten van de Omval en Betondorp, twee buurten in Amsterdam. Hij keek naar de voorbijzoevende fietsen. Naar de kinderwagen voor zich en de schuifelende bejaarden achter hun rollators.

“Ik zag dat de transportmiddelen die mensen gebruiken afhangen van hun leeftijd”, legt Heiligers (Eindhoven, 1982) uit in zijn appartement annex studio in Amsterdam. “En plots kreeg ik een ingeving. Wat nou als ik onze levenscyclus samenvat in een serie illustraties van voertuigen? En zou het niet interessant zijn om allerlei andere visuele verhalen te vertellen aan de hand van een aaneenschakeling van getekende objecten?”

Minimalistische stripjes

Het resultaat van die hersenkronkel ligt voor hem op tafel. Een papieren boekje met groenroze kaft en ‘Sequences’ in de linkerbovenhoek, een woord afgedrukt vlak boven zijn eigen naam. “Het is mijn eerste bundel met vrij werk, mijn eerste eigen project.” De meeste tekeningen maakt autodidact Heiligers in opdracht, van onder meer de VPRO Gids, de Volkskrant en Het Parool.

Voor ‘Sequences’, dat 1 februari verschijnt, had hij geen geschreven teksten ter inspiratie. Op de gekleurde pagina’s van het boek staan ruim zestig reeksen van negen tekeningen, illustraties van allerhande voorwerpen die gezamenlijk een verhaal vertellen. Neem de bladzijde met de titel ‘Thirsty’. Op de eerste rij van drie tekeningen zijn een pakje Fristi te zien, een flesje appelsap en een cola. Daaronder volgen een Bacardi Breezer, een flesje bier en wijn. De derde reeks van drie illustraties toont een fles port, cognac en tot slot: een infuus.

“Het zijn een soort minimalistische stripjes zonder tekst”, stelt Heiligers. “Simpel getekende sequenties van allerlei voorwerpen uit het dagelijks leven. Want nadat ik de aaneenschakeling van kinderwagen tot rollator gevonden en getekend had, ontdekte ik overal om me heen objecten die samen tot beeldrijm leidden.” Van muziekinstrumenten tot keukenspullen, van insecten tot kleding. “En later, toen ik de citroen in mezelf wel had uitgeperst maar het project voor mijn gevoel nog niet voltooid was, ben ik gaan zoeken in visuele woordenboeken.” 

Olivier Heiligers Sequences: below the beltBeeld Olivier Heiligers

Een luikje is geopend dat niet meer sluit

Het gros van de reeksen is bedoeld als satire. De beeldend kunstenaar hoopt dat lezers zijn gedachtegang volgen en dat ze moeten grinniken om de serie van ondergoed die een vrouw gedurende haar leven draagt: van babyluier naar gestipte onderbroek, van sexy kanten geval tot incontinentieluier. Een andere begint met een kappersstoel en -schort, om te eindigen met een tekening van een petje: de klant is niet blij met zijn nieuwe kapsel.

Met andere reeksen wil Heiligers kritiek leveren op de maatschappij. Zo bestaat ‘Automated’ uit negen tekeningen van geautomatiseerde voertuigen, waaronder liften, roltrappen en een loopband. “Wanneer ik door de stad fiets en mensen in sportscholen op die dingen zie rennen, vraag ik me af wat hen bezielt. Ga toch lekker buiten bewegen.”

Al is ‘Sequences’ nog niet eens officieel verschenen, het project heeft Heiligers al veel gebracht. “Toen ik begon als illustrator, maakte ik enkel tekeningen in opdracht. Ik zocht nog naar een eigen stijl, wist niet goed waarmee ik me kon onderscheiden. Maar nu heb ik eerder een overvloed dan een tekort aan ideeën. Met dit project is er een luikje opengegaan dat niet meer sluit.

“Mijn wens is om van mijn autonome werk te kunnen leven. Maar ja, bankiers praten over kunst, zo luidt een gezegde, en kunstenaars over geld. En veel tekenaars eindigen in de wc of de hal. Gelukkig krijg ik tegenwoordig veel leuke opdrachten, zelfs van internationale bladen. Wat mij drijft? Aan mijn tekeningen ligt geen hoogstaand moreel idee ten grondslag. Ik ben begeesterd door mijn werk, kan niet anders. Het is een soort tic en ‘Sequences’ is daar het perfecte voorbeeld van.”

Sequences, Olivier Heiligers. Lecturis, 128 blz., € 25,00.

Lees ook:

‘Illustrator Suzan Hijink: ‘We zijn de kracht van twijfel vergeten’

Welke jonge kunstenaars bepalen het beeld de komende tien jaar? Trouw tipt twintig twintigers. Vandaag de zeventiende: illustrator Suzan Hijink (22). Met haar illustraties wil ze ons door de ramen van de buren laten gluren.

Peter van Straaten is altijd onder de mensen

Niemand hangt op meer wc’s dan Peter van Straaten. Hij is de tekenaar van de ‘Zeurkalender’ (en heel veel andere prenten).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden