Mode

Hoe Amsterdams modemerk Daily Paper midden in een pandemie uitbreidde naar New York en Londen

Interieur van de nieuwe winkel van Daily Paper in Londen. Beeld Taran Wilkhu
Interieur van de nieuwe winkel van Daily Paper in Londen.Beeld Taran Wilkhu

Zaterdag opent Daily Paper een winkel in Londen. Het Nederlandse modemerk met Afrikaanse invloeden – en fans als Michelle Obama – wist ondanks de pandemie internationaal te groeien.

Toen Hussein Suleiman samen met twee Amsterdamse jeugdvrienden Daily Paper oprichtte, wist hij al tussen welke acht straten hij op een dag een winkel in Londen wilde. “Ik kom daar van jongs af aan omdat ik er veel familie heb. Londen heeft een grote Somalische gemeenschap, dus het voelt als een tweede thuis.” Na jaren zoeken, vonden ze het perfecte pand in het Londense modedistrict Soho. Daar opent zaterdag de nieuwste winkel.

Daily Paper begon in 2012 met een T-shirtcollectie, en groeide uit tot veelzijdig streetwearmerk – van hoodies tot pakken, van jurken tot jassen. Oprichters Suleiman, Jefferson Osei en Abderrahmane Trabsini zijn alle drie Nederlanders van Afrikaanse komaf (Somalisch, Ghanees en Marokkaans). Afrocentrische invloeden zijn een gemene deler in hun kleding.

Die kleding is populair bij beroemdheden, van Ronnie Flex tot Michelle Obama. Daily Paper is verkrijgbaar in ruim 200 winkels, verspreid over tientallen landen. Het merk heeft vier eigen filialen: twee in Amsterdam, één in New York en nu dus ook een in Londen.

Coronaperikelen

Door de pandemie is de inrichting van de nieuwe winkel gek verlopen. Zo is Suleiman, die gedeeltelijk in New York woont, niet in Londen geweest sinds ze het pand in 2019 uitzochten. “Ik heb het daarna alleen via videocalls gezien. Covid maakte het ingewikkeld om de VS in- en uit te reizen.”

Dat was niet de enige complicatie. De winkel aan de Lower East Side van Manhattan zou opengaan in april 2020, maar dat werd uitgesteld tot oktober, toen de coronamaatregelen eventjes milder werden. “We wilden niet openen zonder familie en vrienden. Ook was daar veel meer paniek dan in Nederland. In Amsterdam was iedereen zonder mondkapje buiten, en fietsten mensen rond. New York was een spookstad, de straten waren leeg.”

De oprichters van Daily Paper: Abderrahmane Trabsini, Jefferson Osei en Hussein Suleiman. Beeld Zahra Reijs
De oprichters van Daily Paper: Abderrahmane Trabsini, Jefferson Osei en Hussein Suleiman.Beeld Zahra Reijs

Ook in Nederland was de lockdown lastig. “Ik zal eerlijk zijn, in het begin was er wel paniek. Ineens sloten onze grootste verkopers, zoals de Bijenkorf, die veel spullen van ons hadden.” Toch viel de schade mee. “We zitten in een groeifase, dus we weten niet hoeveel méér we hadden kunnen groeien als de pandemie er niet geweest was. Maar we weten wel dat we er niet op áchteruit zijn gegaan.”

Waarom Daily Paper toch doorgroeide

Dat komt doordat fans Daily Paper online volop vonden. “Gelukkig hebben we in onze grootste markten genoeg naamsbekendheid. En we hebben heel veel focus gelegd op digitaal blijven communiceren.”

Daily Paper heeft een nieuwsbrief met acties en nieuwe producten, en lanceert binnenkort voor de echte liefhebber het online platform Daily Paper Unite. “Op Unite hebben we het over dingen als de boeken die wij lezen en de inspiratie achter onze collecties.”

De titel is niet zomaar gekozen. De drie mannen laten graag zien wat mensen van diverse afkomsten verenigt. “Ook al komen hun families uit verschillende landen, jongeren met een migratieachtergrond hebben veel dezelfde dingen meegemaakt.”

Als voorbeeld toont Suleiman een gele trui met de woorden ‘Daily Paper’ en daaronder ‘Money Transfer’. Het is een verwijzing naar het logo van Western Union, een dienst waarmee je mensen wereldwijd contant geld kunt toesturen. “Toen ik klein was, stuurden we via Western Union geld naar familie in Somalië. Ik dacht dat we daar uniek in waren, maar veel jongeren in Amsterdam, Londen en Parijs hebben dezelfde ervaring. Zo’n trui roept gevoelens op. Het is een stukje migratiecultuur.”

Soms krijgt Suleiman te horen dat de kleding wel wat ‘Afrikaanser’ mag. “Mensen denken dan aan traditionele gewaden met bepaalde prints. Terwijl straatcultuur in Ghana dicht bij straatcultuur in Amsterdam ligt. De skaters in Accra gaan hetzelfde gekleed als die in Johannesburg, of Londen. Je hebt kleine verschillen, maar door internet is iedereen ook erg verbonden met elkaar. Dat laten wij zien.”

Lees ook:

Daily Paper: de modemannen van het nieuwe Nederland

De drie mannen van modemerk Daily Paper weten jongeren over de hele wereld aan zich te binden. Het geheim van hun succes? Ze begrijpen hen. En ze creëerden een nieuwe wereld, een derde wereld. ‘Kijk ons hier. Wij laten zien dat het kan.’

Het witte bolwerk dat mode heet, wordt eindelijk wat diverser

De modewereld wordt opgeschud door een nieuwe generatie ontwerpers. Van het Franse Louis Vuitton tot het Nederlandse Daily Paper. Eindelijk diversiteit in het witte bolwerk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden