De hiphopgroep Run-D.M.C. was onder andere herkenbaar aan hun veterloze sneakers en gouden kettingen.

Recensie Mode

Hiphopmode: het trottoir als catwalk

De hiphopgroep Run-D.M.C. was onder andere herkenbaar aan hun veterloze sneakers en gouden kettingen. Beeld Victor Ponten

De Rotterdamse Kunsthal hoopt met de tentoonstelling ‘Street Dreams: How Hiphop took over Fashion’ vooral de jeugd te bereiken. Jammer dat er geen kledingstukken te zien zijn. 

Sneakers, hoodies, neonkleuren en oversized kleding zijn zó gewoon dat we ons niet meer realiseren dat ze zijn ontsproten aan de hiphopcultuur. De tentoonstellingstitel suggereert zelfs dat hiphop de mode zou hebben overgenomen. Een forse claim.

De expositie begint sterk. Vanuit een busje dat langzaam over de Rotterdamse West-Kruiskade rijdt, glijdt in één lange indrukwekkende videotake een diversiteit aan hiphoppers voorbij. Grote bling-blingsieraden, items met ferme logo’s, trainingspakken, sexy stoeipakjes en leren jacks imponeren. Hiphop blijkt zeker geen eenduidige stijl.

Hustle coat

Vervolgens worden we getrakteerd op een over-de-top versierde trenchcoat van Nick Cave. Bedolven onder blinkende horloges en andere opsmuk vertegenwoordigt deze ‘Hustle coat’ een essentie van de hiphopcultuur: dressing up. Met dit ‘omhoog-kleden’ met behulp van dure luxemerken en opvallende accessoires, laat je zien dat je het hebt gemaakt. Dat heeft een geschiedenis.

De hiphopcultuur ontstond in de jaren zeventig van de vorige eeuw in de New Yorkse Bronx. Arme, zwarte jongeren ontwikkelden een lifestyle met eigenzinnige muziek, dans en kleding. Net als in hun muziek werd er met kleding­items creatief gesampled en gemixt. Daarmee toonden ze een eigen identiteit. Rapartiesten gingen zich echter steeds uitbundiger kleden en uiteindelijk werd het dragen van (al dan niet geïmiteerde) luxemerken een belangrijk onderdeel van de hiphopcultuur.

Momenteel worden exclusieve items bewust onregelmatig en in kleine hoeveelheden ‘gedropt’. ­Jongeren staan er uren voor in de rij en willen allemaal hetzelfde.

Louis Vuitton

De rol van creativiteit en identiteit is binnen de hiphopcultuur dus nogal veranderd. Voor een leek is die informatie echter lastig te filteren uit foto’s, enkele videofragmenten en een handjevol kunstwerken. Grote luxemerken zoals Louis Vuitton maakten recent een draai door hiphoppers als ontwerpers binnen te halen, maar ook daarnaar is het spoorzoeken. 

De vijf ‘Masters’ die zonder ondertiteling in het Engels op grote beeldschermen uitleggen hoe zij zich tot geslaagde ondernemers binnen het hiphopveld ontwikkelden, vragen nogal wat concentratie. Zouden jonge bezoekers daar echt de tijd en moeite voor nemen?

Storend zijn de niet onderbouwde claims over de invloeden van de hiphopcultuur op de mode. De samenstellers lopen vast in hun tunnelvisie dat uitsluitend de hip-hopcultuur ervoor zorgde dat ‘hun’ kledingitems en sneakers mainstreammode werden. Dat is historisch gezien onjuist. De mode was vanaf eind jaren zeventig doordrenkt van fitness- en vrijetijdsitems, waaronder ook sportschoenen. Een trainingspak heette ineens ‘campingsmoking’; dat was beslist geen outfit van alleen hip-hoppers.

Schraaltjes

De bewuste keuze om geen kledingstukken te presenteren maakt deze modetentoonstelling schraaltjes. Hiphopoutfits en andere kledingsets van enkele jongerenculturen zijn wel te zien op de expositie ‘Party People’ in Museum Rotterdam (t/m 28 juli). En ‘Fashion Statements, mode en identiteit toen en nu’ in Amsterdammuseum toont o.a. schoenen van hip-hoplabel Patta (t/m 8 september).

Tijdens de Kunsthal-opening meldden hiphoppers geëmotioneerd zich herkend en erkend te voelen met deze expositie. De doelgroep wordt dus kennelijk bereikt; maar of dit ook geldt voor een breder publiek?

‘Street Dreams, How Hiphop took over Fashion’, Kunsthal Rotterdam, t/m 15 september.

★★☆☆☆

Lees ook:

Voor de sneakerfreak is de sneaker al lang geen sportschoen meer

Een sportschoen? Dat is de sneaker allang niet meer. Op het werk, in de kerk en in de club: iedereen draagt de flexibele schoen met rubberen zool. Een kijkje in de wereld van sneakerfreaks.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden