COLUMN

Het wordt spannend met de jonge, onstuimige en over-de-rand-dirigent Lorenzo Viotti

Lorenzo Viotti, de nieuwe chef-dirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Beeld ANP

Ik zat er naast deze week. Ik geef het ruiterlijk toe. Ik voorspelde op dinsdag dat de nieuwe chef-dirigent van De Nationale Opera (DNO) en het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPhO) een Italiaan zou worden, en dat die Italiaan Michele Mariotti heette. Niet dus. De prestigieuze dubbelfunctie ging naar de 29-jarige Zwitser Lorenzo Viotti, zo bleek woensdag. Die had ik niet zien aankomen, laat ik ook dat maar toegeven.

Bij mijn onderzoek van namen elimineren en wegstrepen was ik ervan uitgegaan dat de nieuwe chef op zijn minst al één keer met het NedPhO in de bak bij DNO moest hebben gestaan. Maar dat bleek geen voorwaarde te zijn. Viotti had vóór zijn benoeming het operagebouw in Amsterdam nog nooit van binnen gezien, laat staan dat hij er al dirigeerde. Bij het NedPhO dirigeerde hij al wel, al was dat niet vooraf gepland. Vorig jaar februari viel hij in voor zijn geblesseerde collega Mark Wigglesworth.

Viotti leidde dus geheel toevallig twee concerten in het Concertgebouw en eentje in TivoliVredenburg. Hoewel dat toeval wel een handje werd geholpen, omdat Rob Streevelaar (directeur NedPhO) en Sophie de Lint (de nieuwe artistiek directeur van DNO) Viotti al op de radar hadden als mogelijke kandidaat voor de opvolging van Marc Albrecht. Toen Wigglesworth vorig jaar afzegde, en Viotti ruimte in zijn agenda bleek te hebben, konden ze hem dus uitproberen. Dat beviel van twee kanten kennelijk zo goed dat het dubbele chefschap nu een feit is.

Invalbeurt

Ik heb die optredens vorig jaar gemist, maar het concert in Utrecht is op de site van NPO Radio 4 terug te luisteren. Dat opent met een vervaarlijk spetterend uitgevoerde ouverture tot Glinka’s opera ‘Russlan en Ljoedmila’. In deze krant liet Viotti deze week optekenen dat hij ‘het fantasievolle, het onstuimige, het dramatische, het bijna-over-de-rand van zijn karakter graag wil laten horen’. Nou, met die Glinka gaf hij wat dat betreft meteen een niet mis te verstaan visitekaartje af.

Gelukkig hoorde ik Lorenzo Viotti wel toen hij twee jaar eerder het Koninklijk Concertgebouworkest dirigeerde. Ook dat was een niet voorziene invalbeurt. Hij was destijds nog maar 25 jaar en overtuigde enorm. Met duidelijke, vloeiende en economische bewegingen van zijn handen en armen, en met veel gevoel voor stijl. Die stijl legde hij vooral aan de dag in walsen en polka’s van de broertjes Strauss. ‘Alsof je in een opgepoetste Rolls-Royce door het Weense Prater zoefde’, schreef ik toen enthousiast. 

Langdurige verbintenis

Het ‘Wienerische’ zit in de genen van deze Zwitser met Italiaanse voorouders. Hij deed in Wenen zijn opleiding en speelde een tijdje als slagwerker in de Wiener Philharmoniker. Van slagwerker naar dirigent, geen voor de hand liggende carrière, al zijn er meer geweldige voorbeelden van. Riccardo Chailly bijvoorbeeld, of die geweldige jonge Fin Santtu-Matias Rouvali.

Viotti zal in 2021-2022 beginnen met Verdi’s ‘Otello’ en Puccini’s ‘Tosca’. Die keus is beslist veelzeggend. Met hem komt het grote Italiaanse repertoire bij DNO eindelijk in handen van een chef-dirigent en wordt het niet meer uitbesteed aan gastdirigenten, zoals dat gebeurde bij Viotti’s vier voorgangers in Amsterdam. Het gaat beslist spannend worden met deze jonge, onstuimige, en over-de-rand-dirigent, die het risico niet uit de weg gaat. Nog nooit bij DNO in de bak gestaan, en toch ja zeggen tegen een langdurige verbintenis. Daarover zei hij: ‘Alsof ik een vrouw ga trouwen die ik nog nooit ontmoet heb’.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden