TV-Column

Het was zappen of misselijk worden, dankzij het Journaal en Nieuwsuur

Een geweldloze gelehesjesdrager in het NOS-journaal, afgelopen zaterdag. Beeld -

Hoe bedenk je het om nieuws over de lucratieve handel in menselijke hoofden en afgezaagde lichaamsdelen te programmeren op de gezellige, vrije zaterdagavond? Dit item in het NOS-journaal en Nieuwsuur riep bij mij in ieder geval mij te plastische gedachten op.

Het was zappen of misselijk worden. De vraag is dan natuurlijk, op welke dag van de week de NOS zo'n niet écht urgent medisch onderwerp dan beter kan plannen. Mijn gevoelige maag zegt: de dinsdagavond. Dan zijn we toch al in de stemming voor misère via programma's als 'Opgelicht' en 'Opsporing Verzocht'. Of 'Kanniewaarzijn'.

Door bij Nieuwsuur weg te zappen zag ik gelukkig wel 'Top 2000: The Untold Stories'. Een muziekprogramma dat precies zaterdag over de onbekende achtergronden van hits uit Frankrijk ging. Goed getimed, aan het eind van een dag vol minder zoetgevooisde Franse geluiden als sirenes, boegeroep en geschreeuw. Vanaf de vroege ochtend stond bij mij thuis een Franse nieuwszender op, met beelden uit een geel en zwart Parijs. Een grimmig strijdtoneel, waar iedereen bewapend was. Dan wel met stenen of knuppels, dan wel met een camera of telefoon. 

Hoewel mensen natuurlijk beter plaatjes kunnen schieten dan dat er gevaarlijke projectielen over en weer gaan, besefte ik op een bepaald moment dat ik ongeduldig zat te wachten totdat 'het echt zou beginnen'. En zette het scherm uit, gegeneerd over mezelf.

Een mooi NOS-journaalitem vatte 's avonds de dag goed samen. We zagen de geweldloze actievoerders Frank en Patrick wier grappige gallische helmen - type Asterix - duidden op hun voorkeur voor een ludiek protest. Maar dat zat er niet in, tussen de hordes die uit waren op echt geweld.

Beeld -

Het lijkt er niet op

In dat Top 2000-programma een andere teleurgestelde Fransman, Gérard Lenorman, de maker van dat lieve liedje 'La ballade des gens heureux'. Hij schreef het ooit om alle mensen van alle types en soorten bij elkaar te brengen, als kralen aan een prachtige ketting. Hoe actueel. Tegenwoordig weet de 73-jarige Gérard Lenorman niet eens of hij zelf gelukkig is. Op zijn idyllisch ogende boerderijtje sprak hij met nattige ogen de zin uit: "Ik hoop dat iedereen gelukkiger is dan ik". Het lijkt er in je land niet op, Gérard.

Gérard Lenorman antwoordt op de vraag ‘Bent u zelf een van de gelukkige mensen waar u over zingt?’ Beeld -

Dan moet tot slot de hand in eigen boezem over een ander onderwerp van zaterdag: er zat een fout in mijn column over de documentaire met sekstelefoniste Kelly van Binsbergen. Deze film is niet zoals ik schreef door haarzelf gemaakt, maar door regisseur Remko Geursen. Hieraan vooraf ging weliswaar een door Van Binsbergen zelf gemaakte pilotfilm - Geursen noemt haar dan ook de 'initiator' van 'Hallo met Kyoko' - maar in dit eindresultaat is ze vooral onderwerp. 

‘Hierdoor komt er toch een vertekende weergave van de werkelijkheid zoals jij schetst in je verhaal. Want als iemand zichzelf zou regisseren kun je denk ik nooit zo een confronterende registratie maken’, liet Geursen me weten. Dat geloof ik ook en ik was daarom ongetwijfeld te uitgesproken over de redenen waarom Van Binsbergen zo'n docu over zichzelf zou willen maken. Sorry! Wel blijf ik me afvragen - net als haar tante - of de film haar iets goeds gaat brengen. Maar ik hoop zeker dat ze er een gelukkiger mens van wordt.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie. Meer columns leest u in het dossier.

Lees ook:

Documentaire over sekstelefoniste Kyoko: oprechte zoektocht of slim verdienmodel?

Hoogste tijd voor een documentaire, dacht ik. Maar of ‘Hallo met Kyoko’, over een vrouw die seksuele diensten biedt via de telefoon, nou de beste keuze was?  

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden