null Beeld

Rumoer

Het papiertekort ten spijt, er is genoeg te lezen

Nicole Lucas

Voor wie het nog niet was opgevallen: gisteren is de Kookboekenweek begonnen. Mocht je dat verleiden tot de aanschaf van een boek in dat genre, dan gaat daar, mits je minimaal 15 euro besteed, een cadeautje bij: de novelle De Jaloezieman van thrillerschrijver Jo Nesbø. Niet te lang wachten. Deze actie, onderdeel van de campagne Geef meer met een boek, loopt op 10 november af.

Om misverstanden te voorkomen: je krijgt het extraatje niet alleen bij een kookboek, maar bij ieder Nederlandstalig boek.

Eigenlijk was het geschenk van Nesbø bedoeld als presentje tijdens de Week van het Spannende boek, begin juni. Maar ja, dat zat wel erg kort op de Boekenweek (met zijn eigen geschenk en essay), die was uitgesteld wegens dat virus dat maar niet de aftocht wil blazen en dat de schrijvers hun Boekenbal, dat dit jaar de zeventigste editie zou beleven, helemaal ontzegde.

Drukpersen in de hoogste versnelling

Improviseren was de boodschap dit jaar. Dus kregen we, wie herinnert het zich nog?, het Voorwoord van de Boekenweek en boekhandelaren die met een bakfiets hun waar afleverden en die alleen op afspraak en met mate klanten op hun territorium mochten toelaten.

Nu staan de drukpersen in de hoogste versnelling. Papiertekort ten spijt, is het aanbod van nieuwe boeken dit najaar enorm, ook doordat uitgevers eerder uitgestelde boeken alsnog op de markt brengen.

Aan nieuw leesvoer bepaald geen gebrek. En dan vraagt de campagne Nederland Leest ook nog aandacht voor ‘ouder’ werk; bezoekers van de bibliotheek krijgen deze maand De Wandelaar van Adriaan van Dis cadeau.

En voor wie nu niet onmiddellijk naar buiten wil: ook deze Tijdgeest heeft het nodige tegen leeshonger. Een interview met Jo Nesbø, bijvoorbeeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden