TV-RECENSIE

Het nieuws rond ‘Heel Holland Bakt’ rijst de pan uit; was Rembrandt maar banketbakker geweest

Annechien Steenhuizen luidt de start van het Rembrandtjaar in. Beeld Still van tv

Dit hele tv-weekend leek slechts een aanloop naar de Moeder aller Finales: wie wint ‘Heel Holland Bakt’? 

Zelfs mijn eigen bankgezel, die HHB graag aan zich voorbij laat gaan, voelde dat er iets op handen was en dacht na over Maroeska Metz, de kandidate die te professioneel zou zijn voor deelname aan een amateurwedstrijd.

De afgelopen week kon je op allerlei plekken horen (‘Jinek’) en lezen (AD, Het Parool) dat Metz toch écht een eenvoudige zondagsbakker is en de verhalen over haar cateringcarrière volledig opgeklopt zijn. Manlief en ik analyseerden het pr-offensief: al die actieve gladstrijkerij zou kunnen betekenen dat Metz dus ging winnen. Alleen: hoe dit te rijmen met het feit dat Metz zelf zo van leer trok tegen Max, omdat die omroep haar welbewust zou hebben neergezet als nare vrouw, via slinkse montages? Maar ho, misschien was de kritiek van Maroeska zelf óók weer uit z’n verband gerukt.

Maroeska Metz, de licht omstreden deelnemer aan 'Heel Holland Bakt'. Beeld Still van tv

Kortom: het nieuws rond Heel Holland Bakt rijst de pan uit als een beslag met te veel gist. Enige troost voor niet-fans: over een paar dagen is het allemaal oude koek.

Toch dacht ik zaterdag nog even: was Rembrandt maar banketbakker geweest. Dan hadden er vast meer mensen op straat gestaan bij de live-start van het Rembrandtjaar. Dit interessante NOS-programma verdiende die aandacht zeker, maar het lijkt achteraf niet zo’n goed idee dat presentatrice Annechien Steenhuizen ons warm moest maken voor het evenement vanaf die koude, donkere Jodenbreestraat. Brr.

Schutspatroon

Terwijl ik nog solidair mee rilde met Annechien, zat bankgezel - met koptelefoon op - te schudden van het lachen om zijn grote held Bill Maher. Deze Amerikaanse komiek gaat iedere week in ‘Real Time with Bill Maher’ (HBO, vaak te vinden op YouTube) los over met name Donald Trump, de president die je inmiddels toch wel als de schutspatroon van iedere inspiratiezoekende komiek en columnist mag zien.

Wat Maher - een uitgesproken Democraat - goed doet is dat hij confrontaties met minstens even goedgebekte Republikeinen niet schuwt. Twee weken terug ontving hij de messcherpe conservatieve columniste Ann Coulter, die hij zijn ‘frenemy’ noemt. Hij is het zó niet met haar eens, maar hij vindt haar zó leuk, dat hij met plezier riskeert tegenover haar het onderspit te delven. Vertrouwend op haar gevoel voor humor durfde hij tegen Coulter zelfs grappen te maken die sinds #MeToo riskant zijn. Zo zei hij na een harde uitspraak: “I’m sorry, I’ll make it up with you in bed tonight”. Zij incasseerde het met volwassen gelach. Bevrijdend.

Bill Maher met columniste Ann Coulter. Beeld Still van tv

Maar dit weekend flapte Maher er iets uit dat niet goed viel. Hij had een boeiend gesprek met het Republikeins congreslid Will Hurd, over de Mexicaanse muur en over hoe Trump de CIA schoffeert. De kritische Texaan Hurd heeft zelf voor die CIA gewerkt en vertelde hoe hij soms afsprak met informanten in donkere steegjes. “Achter Popeyes Chicken zeker”, suggereerde Maher. En die grap viel dus niet goed: Popeyes is een keten van kiprestaurants, Will Hurd een zwarte man en gebakken kip combineren met zwarte mensen, met die stereotypering komt zeker een weldenkende tv-persoonlijkheid niet meer weg.

Andere koek ja, de tv-rel waar de Amerikaanse media zich dit weekend met graagte op wierpen.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie. Meer columns leest u in het dossier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden