ReportageOptreden

Het muziekprogramma ‘Studio 2020’ biedt vijftig Nederlandse artiesten een podium

Presentator Jan Douwe Kroeske en zangeres Megan de Klerk starten de opnames van Studio 2020 met de Amsterdamse indieband EUT. Beeld Michael Boersma
Presentator Jan Douwe Kroeske en zangeres Megan de Klerk starten de opnames van Studio 2020 met de Amsterdamse indieband EUT.Beeld Michael Boersma

Met het muziekprogramma ‘Studio 2020’ biedt presentator Jan Douwe Kroeske vijftig Nederlandse artiesten een podium. Eindelijk weer een keer optreden. ‘Muzikanten weten door corona niet waar ze het zoeken moeten.’

Normaal gesproken blijft radio-dj en televisiemaker Jan Douwe Kroeske het gehele optreden bij de artiest in de studio zitten. Alsof het een persoonlijk concert voor hém is. Maar als indierockband EUT het eerste nummer inzet, loopt hij toch maar de trap op naar de controlekamer van de geluidsmannen. Ter bescherming van zijn oren, zo blijkt. “Ze hebben wel een héél erg harde drummer.”

Hier, in Studio 7 van het Hilversumse Muziekcentrum van de Omroep, ontvangt Kroeske in juli en augustus vijftig Nederlandse artiesten voor een liveoptreden en interview. Hem werd gevraagd of hij zijn muziekprogramma ‘2 Meter Sessies’ wilde omdopen tot ‘Studio 2020’. Vanavond is de eerste aflevering te zien op NPO 2 Extra.

“De gedachte was simpel: laten we nou in vredesnaam proberen al die muzikanten hun verhaal te laten vertellen. Want ze weten niet waar ze het zoeken moeten. Deze dreun die corona heet, gaat nog heel lang naklinken, zeker in de muziek en entertainment.”

Na de sessie van de zeskoppige band Darlyn raakte de zangeres tijdens het interview geëmotioneerd. “Ik vroeg hoe ze de afgelopen tijd had beleefd. Ze heeft iets met de gitarist, dat is heel fijn, ongetwijfeld. Maar ze missen het samen oplopen naar succes. Ze hadden een tijd niet samen gespeeld. Dat kwam er allemaal uit tijdens de opnames en het gesprek.”

Waarom niet 1,5 Meter Sessies?

Studio 2020 schiet langs alle smaken en kleuren van de Nederlandse muziek. De soul van Jeangu Macrooy bijvoorbeeld, die het Songfestival in eigen land aan zich voorbij zag gaan. De rap van Akwasi. Colin Benders (Kyteman) die met een modulaire synthesizer nieuwe wegen in de dance en techno ontdekt. En vlak voor EUT’s optreden kwam ’s ochtends het jazzduo Reinier Baas en Ben van Gelder op bezoek.

Studio 2020 dus. Waarom heet het niet 1,5 Meter Sessies? De 63-jarige Kroeske glimlacht. “Ja, allerlei muzikanten zeiden dat ook, maar 1,5 meter… dat klinkt toch wat minder, vind je niet? En daarvoor heb ik niet zo lang aan 2 Meter Sessies gewerkt.”

Want ja, 2 Meter Sessies bestaat al 33 jaar. Per toeval trouwens. In 1987 interviewde hij als jonge radio-dj Crowded House, maar frontman Neil Finn had helemaal geen zin om te praten. Nou, dan maar een akoestisch optreden, dacht Kroeske. Laat die hit maar horen: ‘Don’t Dream It’s Over’. Na ‘heftige reacties’ van luisteraars ontstond langzaamaan een werkwijze, een programma. Nog voor het beroemde ‘Unplugged’ van muziekzender MTV.

Jan Douwe Kroeske (links) en EUT-gitarist Emiel de Nennie. Beeld Michael Boersma
Jan Douwe Kroeske (links) en EUT-gitarist Emiel de Nennie.Beeld Michael Boersma

Kroeske presenteerde in het verleden ook ‘Jules Unlimited’ en ‘NOS Langs De Lijn’. Maar de constante factor voor hem bleef 2 Meter Sessies. Grote namen als Radiohead, Nirvana en Coldplay kwamen langs. Hij werkte samen met festivals: Pinkpop en Crossing Border. Hij ging ermee langs de Nederlandse en Belgische theaters. Inmiddels is er met bijna 1800 opnames een archief om u tegen te zeggen. Daarom heeft de NTR hem gevraagd nóg een programma te maken: ‘De Verhalen van 2 Meter Sessies’. De eerste proefaflevering is ingeleverd.

Mensen met verhalen

Natuurlijk heeft hij in al die jaren weleens dipjes gekend. Maar dan komt er weer ‘een parade van geweldige muzikanten’ langs: James Taylor, The Stranglers, Burning Spear. “Dat heb je nodig om weer te denken: jemig, wat geweldig dat ik hier mag zitten. Kijk, als de nieuwe platen van The National of Sufjan Stevens je niet meer boeien, moet je ogenblikkelijk stoppen. Maar ik merk dat het mateloos intrigerend is.”

Muzikanten zijn mensen met verhalen. Ze inspireren hem. Vanochtend nog. “Saxofonist Ben van Gelder was zeventien jaar en besloot vanuit Groningen naar New York te verhuizen, omdat hij graag het internationale jazzgevoel wilde proeven, ruiken, voelen. Hij wilde dáár zijn. Waarom? Neem me mee in je verhaal!”

Ondertussen zoekt de Amsterdamse band EUT naar perfectie, ze vragen of ze een nummer voor een derde keer mogen opnemen. Dan beent Kroeske toch maar weer naar beneden. De harde klappen van de drummer trotserend. “Letten jullie wel op de tijd, jongens.” Het is geen opname voor een album, wil hij maar zeggen. EUT moet in één of twee takes per song de bandenergie vangen. Ze hebben een uur de tijd. Dat is de werkwijze van 2 Meter Sessies.

Terwijl Kroeske beneden op een stoel plaatsneemt, komt EUT wat meer los. De presentator slaat het ene been over het andere, zijn voet tikt de maat in de lucht. Hij grijnst als de gitaristen Tessa Raadman en Emiel de Nennie samen dansen, terwijl zangeres Megan de Klerk op haar sokken rond de microfoon stuitert. Haar leren laarsjes heeft ze uitgeschopt.

V.l.n.r. Tessa Raadman, Jan Douwe Kroeske en Megan de Klerk.  Beeld Michael Boersma
V.l.n.r. Tessa Raadman, Jan Douwe Kroeske en Megan de Klerk.Beeld Michael Boersma

Na afloop is het tijd voor het interview, op de gang van het Muziekcentrum. Terwijl de bandleden de toerbus volstouwen met hun instrumenten en apparatuur, posteert zangeres De Klerk zich voor de microfoon. Op twee kistjes. Om zo min of meer op gelijke hoogte te komen met de 2 meter lange Kroeske. De cameraman zegt dat het anders op beeld te veel wegheeft van ‘Bambi meets Godzilla’.

Kroeske vraagt De Klerk of ze door de coronacrisis heeft gedacht aan een carrièreswitch. Maar haar zangtalent, dát is haar identiteit, zegt ze. Wat ze zonder zou zijn? “Niks, joh, helemaal niks. Ik heb administratie gestudeerd, geen idee waarom. Ik heb ontzettende dyscalculie. Dat was dus helemaal niet leuk. Op mijn twaalfde ben ik begonnen met zingen. En dat was het gewoon. Ik kan me niet voorstellen iets anders te doen, want alles is saai vergeleken met zingen, iets creëren.”

Terwijl EUT boven nog even met de geluidsmannen naar de opnames luistert, gaat Kroeske weer op zijn stoel beneden zitten. Deze studio – naar het design van De Stijl, met blauwe vlakken, gele gordijnen en rode deuren – was jarenlang de repetitieruimte van jazzdrummer Han Bennink. Aan deze 78-jarige levende legende dan ook de eer om Studio 2020 af te sluiten.

Nou ja, afsluiten, dolgraag zou Kroeske er nóg vijftig afleveringen aan vastplakken. “Het zou te gek zijn als iedereen tevreden is. Want er zijn nog véél meer Nederlandse muzikanten die gehoord moeten worden.”

Lees ook:

Toch nog een vette popzomer, ook voor de fans thuis

De popzomer is niet helemaal verloren, al gaan de festivals niet door. Nederlandse artiesten geven intieme concerten, thuisblijvers kunnen via livestream meedoen: ‘Het wordt geen eenrichtingsverkeer.’

Dit is waarom het Metropole Orkest zo uniek is (en al 75 jaar bestaat)

Het Metropole Orkest bestaat 75 jaar. Wat maakt ‘the world’s leading pop and jazz orchestra’ zo uniek? ‘Je wordt gedrágen door het orkest. Het zijn de allerbeste musici waarmee je mag werken.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden