Klassiek & zoPeter van der Lint

Het Mahler Festival gaat virtueel wel door

Vrijdag zou in Amsterdam het Mahler Festival beginnen met de uitvoering van de Eerste symfonie. Live uiteraard, in het Concertgebouw, door het New York Philharmonic onder leiding van dirigent Jaap van Zweden. Het zou de aftrap zijn geweest voor een Mahler-tiendaagse met uitvoeringen van al zijn symfonieën door gerenommeerde orkesten uit New York, Berlijn, Wenen en Amsterdam. Maar niets van dat al. Althans niet zoals gepland.

De voorbereidingen voor dit evenement waren al in 2013 begonnen. De teleurstelling was groot toen het festival, in korte tijd uitverkocht, en met liefhebbers van over de hele wereld in aantocht, geannuleerd moest worden. Maar men is niet treurig bij de pakken neer gaan zitten. Binnen heel korte tijd is er een compleet online Mahler Festival opgetuigd, dat zich zal afspelen precies op de tien dagen die er vanaf volgende week voor gepland stonden. Bovendien komt op 8 mei nieuws over de verplaatsing van het offlinefestival.

Voor het virtuele festival is de bijzondere combinatie met bezoekende orkesten en maestro’s losgelaten. Kennelijk was dat met allerlei rechten en zo niet mogelijk. Het hele festival wordt daarom gedragen door het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO). In de archieven van het KCO zijn genoeg excellente video-opnamen te vinden uit het recente verleden. Mariss Jansons, de vroegere chef-dirigent die vorig jaar overleed, neemt het leeuwendeel voor zijn rekening. Hij leidt uitvoeringen van de Eerste (2013), de Derde (2010) en de Achtste symfonie (2011).

Facebook en YouTube

Wat opvalt is dat Jansons’ in ongenade gevallen opvolger Daniele Gatti met twee symfonieën vertegenwoordigd is. Hij leidt de Tweede (2016) en de Vijfde symfonie (2010). In dat verband is het wel aardig op te merken dat Gatti het volgende seizoen is uitgenodigd als gast-maestro bij de Berliner Philharmoniker. Een dergelijke in het oog springende en eervolle uitnodiging van een van de beste orkesten ter wereld geeft aan dat Gatti, na zijn oneervolle ontslag bij het KCO, gerehabiliteerd is. Gatti zal het orkest in drie concerten in januari leiden in een programma met Stravinsky’s ‘Apollon musagète’ en Sjostakovitsj’ Vijfde symfonie.

De andere Mahler-symfonieën zijn voor Iván Fischer (Vierde, 2010), Lorin Maazel (Zesde, 2010), Pierre Boulez (Zevende, 2011) en Bernard Haitink (Negende, 2011). Fabio Luisi dirigeert ten slotte een uitvoering uit 2010 van ‘Das Lied von der Erde’. De symfonieën zijn te zien op de Facebook- en YouTube-kanalen van het KCO en het Concertgebouw. Ze worden voorafgegaan door de documentaires die al gemaakt waren voor het festival. Een bijzondere documentaire is die waarin de in 2015 overleden Amerikaanse zangeres Jessye Norman vertelt over haar optredens in Amsterdam en over haar artistieke relatie met Mahler. Het is ongeveer het laatste openbare optreden van de diva. Enkele weken na dit gesprek stierf Norman totaal onverwacht.

De televisie (NPO2 Extra) en de radio (NPO Radio 4) doen mee. De radio zendt die dagen bijvoorbeeld opnames uit van Mahler-symfonieën van andere Nederlandse orkesten. En vanuit een leeg Concertgebouw zijn er live-streams zijn met bariton Thomas Oliemans, het Alma Quartet en pianiste Nino Gvetadze. Voor alle Mahler-liefhebbers is dit natuurlijk een prachtig doekje voor het bloeden. 

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden