null Beeld

ColumnKelli van der Waals

Het knullige internet van vroeger staat haaks op de gelikte influencers van nu

Nog drie dagen en dan neemt het internet afscheid van een van zijn favoriete filmpjes: Charlie Bit My Finger – Again! Het filmpje is van dertien jaar geleden, toen Charlie nog een baby was en op schoot zat bij zijn iets grotere broer Harry. Hij pakte diens vinger en stak hem in zijn mond. “Ahaha, Charlie”, lachte Harry. “Charlie bit me.” Harry stak een andere vinger in Charlies mond, die weer beet, harder dit keer. Harry’s gezicht vertrok, hij ging van ahaha naar oehoehoe en au, naar schreeuwen, een klein huiltje en – toen de vinger verlost was – een gebeten verwijt naar zijn broertje: “Charlie, dat deed echt pijn!” Alles met een vet Brits accent, en Charlie met een droogkomische uitdrukking op zijn gezicht.

De vader van de jongetjes had het gefilmd en op YouTube gezet om het met hun grootvader te delen – een filmbestand was toen te groot om te mailen. Het werd een van de eerste grote YouTube-hits, dankzij een hoeveelheid viraalmakende elementen: emoties, humor, banaliteit, de authenticiteit van een doe-het-zelffilmpje, een jochie met een Brits accent, een baby. En een soort van wijze les: een parodie op, of een middelvinger naar, het oude gezegde over de ezel en de steen.

Extra uitmelken

Het werd 881 miljoen keer bekeken en het gezin verdiende flink aan advertentie-inkomsten. Ongeveer een miljoen pond in de eerste tien jaar, zei hun vader in een interview. In een poging het nog wat extra uit te melken maakte hij een YouTube-kanaal aan met matig bekeken filmpjes over het ­gezin, een tien-jaar-later-item en een kerstspecial.

Nu we digitale artefacten kunnen verkopen in de vorm van NFT’s, non-fungible tokens, heeft hij besloten het filmpje te veilen aan de hoogste bieder. Net als de eerste tweet onlangs, maar met het verschil dat het filmpje van YouTube wordt verwijderd. Als leuk extraatje mag de hoogste bieder zelf een nieuw filmpje maken met Harry en Charlie, nu zeventien en vijftien jaar oud.

De veiling markeert definitief het einde van het gezellige, amateuristische internet, toen YouTubefilmpjes viraal gingen omdat ze je blij maakten. Zoals het filmpje van het bruidspaar Jill en Kevin, dat zich met hun gevolg dansend op Forever van Chris Brown naar het altaar begeeft. Het is onbeholpen en oprecht en zoet, en werd bijna 102 miljoen keer bekeken. Tienduizenden mensen mailden in de eerste maanden om te zeggen dat het filmpje ze door moeilijke tijden had geholpen.

Maar ook hier kwam het moment dat eraan verdiend moest worden. Door Sony, dat de rechten van Forever bezat en best een graantje wilde meepikken van de YouTube-megahit. Het bruidspaar kreeg de keuze om het filmpje van het internet af te halen, of aan Sony te geven. Jill en Kevin kozen voor het laatste, voor de mensen die er blij van werden, en nu wordt hun huwelijksgeluk gebruikt voor pro-Trump-advertenties die haaks staan op hun waarden – Kevin is een advocaat die asielzoekers verdedigt.

Niet om weeïg te zijn over het web van vroeger, maar de pure sulligheid van Harry, Charlie en de dansende bruiloftsgroep staat haaks op het gelikte influencer-internet van nu, met zijn obscene nep-spontaniteit en vileine verdienmentaliteit. Waarschijnlijk kunnen we baby Charlie ook na de veiling nog bekijken, omdat de nieuwe eigenaar het filmpje weer online zet, of door de vele re-uploads. Maar het internet om nostalgisch over te doen ligt echt achter ons.

Swipen & klikken - Kelli van der Waals bespreekt opvallende trends en discussies in online media. Eerdere columns vind je hier.

Lees ook:
Waarom een onbenullig babyfilmpje miljoenen waard kan zijn

‘Charlie bit my finger’ is een van YouTube’s beroemdste video’s. Zaterdag wordt het filmpje geveild.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden