Het kabinet is het ermee eens: NPO3 en reclame verdwijnen van de publieke omroep

Minister Arie Slob staat de pers te woord voor aanvang van de wekelijkse ministerraad op het Binnenhof. Beeld ANP

De reclameblokken verdwijnen grotendeels van de publieke omroep, de programmering verschuift meer naar online en landelijke en regionale zenders gaan meer samenwerken. Dat staat in plannen van minister Slob (ChristenUnie, media) die het kabinet vrijdag heeft goedgekeurd.

Een groot deel van deze plannen lekte al uit. De belangrijkste wijzigingen zijn de omvorming van het derde jongerennet tot NPO Regio en het verdwijnen van tv-reclame tot acht uur ’s avonds. Idee is dat hiermee de afhankelijkheid van reclame-inkomsten afneemt, maar het betekent voor Hilversum ook bezuinigen. Bijkomend voordeel, zo zei premier Rutte vrijdag op zijn wekelijkse persconferentie, is dat kinderen veel minder met reclame in aanraking komen.

Met deze toekomstvisie voor de netten NPO 1, 2 en 3 heeft het kabinet een ei gelegd waarover lange tijd onenigheid was. De publieke omroep kampt al jaren met dalende reclame-inkomsten. Daarom werd op aandringen van D66 besloten nog eenmaal bij te springen met geld, mits er een hervorming zou komen. 

Opheffen

Daarbij wilde de VVD het liefst één publieke zender opheffen. De liberalen kregen het CDA mee in het plan voor een regiozender. De ChristenUnie wilde vooral de positie van de (levensbeschouwelijke) omroepen niet verzwakken, D66 wilde juist dat de publieke omroep zich meer zou richten op onlinediensten zoals streaming en apps. Daarover is nog een moeizaam overleg gaande met de commerciële omroepen. 

Slob wil hiervoor de regels van publiek-private samenwerking versoepelen. Volgens hem schuurt een betaalde dienst als NPO Start Plus met het publieke karakter van de omroep. Ook de topsalarissen van een select groepje presentatoren wil hij aanpakken. De invoering  van dit alles moet in 2022 klaar zijn.

Slob schrijft verder in zijn brief aan de Tweede Kamer te hopen dat zo de pluriformiteit, betrouwbaarheid én toegankelijkheid van de publieke omroep gewaarborgd blijven. De minister hecht waarde aan de omroepverenigingen met hun leden, maar ziet ook in dat lid worden van een omroep niet meer de enige manier is voor mensen om hun betrokkenheid te tonen. Daarom verlaagt hij de ledeneis voor aspirant-omroepen van 150.000 naar 50.000 leden. Voor WNL is dat goed nieuws, PowNed haalt ook dat aantal waarschijnlijk niet. 

Lees ook: 

Wie wordt er blij van het uitgelekte omroepplan?

Er sneuvelt veel reclame en jongerenzender NPO3 wordt een regiozender. Straks loopt het jonge publiek dus nóg harder weg, waarschuwt mediawatcher Fons van Westerloo. Maar de regionale omroepen zijn juist blij en de Persgroep Nederland reageert voorzichtig positief.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden