Recensie Dans

Het jaarlijkse balletgala was ondanks polderglamour en selfiemuur behoorlijk tam

Het Nationale Ballet opent het dansseizoen met zijn jaarlijkse gala. Beeld ALTIN KAFTIRA NATIONALE OPERA & ballet

DANS
Het Nationale Ballet Gala
★★★☆☆

Het jaarlijkse gala waarmee Het Nationale Ballet (HNB) traditioneel het dansseizoen opent, was ondanks de champagne, de polderglamour en de selfiemuur behoorlijk tam. Wat extra vuurwerk was meer dan welkom geweest. Alle gala-aandacht ging uit naar Igone de Jongh die na 24 jaar een punt achter haar HNB-carrière zet. En naar tweede solist Edo Wijnen, de innemende Vlaming die bepaald niet aan het begin van zijn balletloopbaan staat, maar ongetwijfeld naar nog veel grotere hoogten zal stijgen. Hij kreeg uit handen van dé Nederlandse balletdiva, Alexandra Radius (inmiddels 77 jaar), de naar haar ­genoemde prijs uitgereikt.

Wijnen zagen we glanzen op de muziek van Gershwin in het Broadway-finaleballet ‘Who Cares’ van George Balanchine, de balletvernieuwer van wiens werk HNB schatbewaarder is en aan wie dit gala werd opgedragen. We konden het juryrapport alleen maar onderschrijven. Het dansplezier spat van de ontwapenende Wijnen af, zijn licht melancholische lach zuigt je mee in elke rol die hij danst. Om met de jury te spreken: je kunt eenvoudigweg niet níét naar hem kijken.

Dat gold ook voor Igone de Jongh met de nog maar 22-jarige Oostenrijkse gastsolist Jakob Feyferlik in Hans van Manens ‘Trois Gnossiennes’. Op Saties beroemde pianomuziek, geweldig vertolkt door vaste HNB-pianiste Olga Khoziainova, toonde De Jongh zich wederom de ideale Van Manen-danseres. Krachtig met een kwetsbare kant, maar altijd ‘in control’, wat het des te spannender maakt als ze de teugels van emotie wat laat vieren. Het partnerwerk – diva De Jongh versus jonge hond Feyferlik – had een spannende onderlaag ten opzichte van vroegere bezettingen.

Young Gyu Choi danste de pas de deux van zijn leven

Het balletgala, gewoonlijk bedoeld als solistenvehikel voor het tonen van hun kunsten, had nu meer weg van een traditionele balletavond, zwaar leunend op fragmenten uit het aankomende Balanchine-programma (vrijdag première) en nogal wat ensemblewerk. Niet echt vuurwerk dus, alhoewel een eindeloze stoet aan pas de deux van sterren ook niet altijd goed valt uit te zitten.  

Bengaals vuur én gillende keukenmeiden waren er wél bij HNB-solist Young Gyu Choi, die in moest vallen voor een verhinderde gastsolist en tussen neus en lippen door de pas de deux van zijn leven danste. ‘Le Corsaire’ biedt inderdaad het neusje van de zalm aan balletexercities, een eindeloze reeks sprongen die deze danser niet alleen spectaculair uitvoerde, maar ook van een moeiteloosheid voorzag die aanstekelijk werkte. Met de bloedzuiver dansende Maia Makhateli vormde hij een powerkoppel van jewelste.

Lees ook:

Britse prins George houdt van ballet, en daar vinden mensen wat van

Revolutie aan het Britse hof: de kleine prins George is dol op ballet. Zijn ouders vinden het prima, maar nog niet de hele wereld vindt het normaal, een jongen die danst. Andere dansers schieten hem te hulp.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden