2014

Het jaar in drie popmuzikale momenten

Rapper Typhoon tijdens zijn optreden op de 22e editie van Lowlands. Beeld ANP Kippa

Het voelde alsof het tentdak naar beneden kwam. Daar, op Lowlands, in de Bravo, Typhoon. Blootsvoets, brede grijns. 'Hemelt Valt', opgedragen aan de slachtoffers van rampvlucht MH17.

Negativiteit is klaar

Samen met al die andere nummers van zijn in juni verschenen 'Lobi da Basi', de plaat van het jaar. In die Bravo, tijdens dat concert, werd duidelijk wat voor verbindende kracht popmuziek kan hebben. Op het podium was een geweldige band bezig, aangevoerd door de in 't Harde geboren rapper met Surinaamse roots aan wie niemand een hekel kán hebben.

Om die glimlach, om die uitstraling. De energie van de band kwam samen met energie van het publiek. Dat, maar ook gewoon omdat Lobi da Basi de plaat is die Nederland op dit moment nodig heeft. Met een boodschap vol liefde, zonder slijmerige hippy-kitsch. Negativiteit is klaar, stond afgedrukt bij dat lachende hoofd op de cover van Vrij Nederland. Toch uitte de rapper in het kerstinterview met deze krant zijn zorgen over ons gepolariseerde, racistische landje. Want uiteindelijk zullen we het toch samen moeten doen. En dat gebeurde dus daar, in de Bravo, op dat moment.

Geen spotify

Dan een popmuziekmoment van compleet andere orde. Dit jaar kroonde de 25-jarige Taylor Swift zichzelf tot daadwerkelijke popkoningin. Of toch in elk geval tot de meest invloedrijk dame in de popmuziek, totdat die andere eindelijk eens een keer troonsafstand doet.

Waarom? Niet alleen omdat Swifts '1989' nu eenmaal een veel leuker album is dan die van Ariana Grande, Nicki Minaj of Katy Perry. Maar ook omdat ze dat album niet op Spotify zette. En het vervolgens één van de bestverkochte cd's van het jaar werd. Het eerste platina album van 2014 in de VS - juist op een moment dat velen begonnen te twijfelen aan het album als commercieel product, nu je via Spotify, iTunes, Soundcloud of YouTube elk nummer overal los vandaan kunt plukken.

Kijk, wanneer een niet onverdienstelijk bandje als The Black Keys of zo'n zanger van Radiohead moppert over Spotify en hun dramatisch lage uitbetalingen aan artiesten, valt dat zeker op. Maar als een superster als Swift dat doet, met haar gigantische achterban van tienermeisjes die maar wat graag haar muziek willen horen, dan ga je dat als bedrijf pas echt voelen. Dus mag het ook niet verbazen dat Spotify via ludieke afspeellijsten Swift smeekte terug te komen.

Maar echt gelachen hebben ze niet, daar in Stockholm. Net nu de muziekindustrie een antwoord op piraterij lijkt te hebben gevonden met zo'n laagdrempelige betaaldienst als Spotify, zegt diezelfde industrie in de gedaante van Swifts platenbaas Scott Borchetta de grootste muziekstreamdienst tóch niet nodig te hebben. Een signaal dat de Zweden niet kunnen negeren. Want nu Swift die gevierd verlosser van de muziekindustrie niet nodig blijkt te hebben, waarom andere sterren dan wel?

Landgraaf

Een derde moment: 9 juni, Landgraaf, aan het begin van de avond. Arcade Fire is onder een brandende zon begonnen. Maar halverwege het concert betrekt de strak blauwe lucht razendsnel, en breekt tijdens 'No Cars Go' de inmiddels gitzwarte hemel wagenwijd open. Regen. Heel erg veel regen. En heel veel bliksem: tijdens het noodweer boven Landgraaf vonden 1600 bliksemontladingen plaats binnen een kwartier. Maar niemand is bang tijdens Arcade Fire. Totale euforie barst los. De striemende regen geeft het festivalconcert die extra lading wat het maakt tot één van de meest memorabele concerten het afgelopen jaar.

Na die show werd het festival stilgelegd. De renbaan bij Landgraaf veranderde van een popfestival in een kleurige zee van doorweekte plukjes gehurkte poncho's. Op het grote podium hield Eric Corton de menigte rustig. Zijn er onverantwoorde risico's genomen, had niet ontruimd moeten worden? Dan was vermoedelijk totale paniek losgebarsten als de storm over de festivalcampings was geraasd. Een latere evaluatie concludeerde in november dat de organisatie 'adequaat' had opgetreden.
Na een uur klaarde het op, en na de dweilpauze kon Metallica tóch beginnen. En ja, ze speelden Ride the Lightning.

Niet alleen dat noodweer maakte Pinkpop 2014 een bijzondere editie. Maar natuurlijk ook om de veelbesproken en duur betaalde komst van The Rolling Stones. Die precies deden waarvoor de rockdino's naar Limburg waren gevlogen: een fantastische show neerzetten. Drie generaties muziekliefhebbers genoten van tweeënhalf uur muziekgeschiedenis, waarmee popfestival Pinkpop definitief tot familiefeest is verworden - een lijn die ze met het boeken van Robbie Williams komend jaar doorzetten.

Jaarlijst

Dan, het jaarlijstje. Het was natuurlijk het jaar van de genoemde terugkeer van Typhoon, maar eigenlijk nog veel meer die van D'Angelo. De Amerikaanse soulster verraste in december iedereen met de smoezeligste funk- soul- en r&b-plaat van het jaar. Er was de zoveelste fantastische Flying Lotus - strikt genomen eigenlijk een conceptuele jazzplaat, maar één van de rijkste muzikale ondernemingen van het jaar.

Indiegitaarband The War On Drugs brak definitief door van lievelingetje van muziekpuristen tot band met headlineraanspraak. Een smakelijk digitale interpretatie van r&b anno 2014 kwam van de Australiër Chet Faker, net als de nieuwe sensatie FKA twigs. De Amerikaanse zangeres Sharon van Etten stort haar hartzeer vol pathos in haar prachtliederen over de luisteraar heen, zonder in het bombastische te verzanden. Caribou gaat lekker door met het combineren van pop en heerlijke lichtvoetige clubmuziek. Het Californische Avi Buffalo laat zien dat je met ouderwets ambachtelijke gitaarpop nog steeds kan blijven boeien, luisterbeurt na luisterbeurt. En rapduo Run the Jewels maakte simpelweg de allerhardste plaat van het jaar.

1- Typhoon - Lobi da Basi
2- Flying Lotus - You're Dead!
3- D'Angelo - Black Messiah
4- The War on Drugs - Lost in the Dream
5 - Chet Faker - Built on Glass
6 - Sharon van Etten - Are We There
7 - FKA twigs - LP1
8 - Caribou - Our Love
9 - Avi Buffalo - At best Cuckold
10 - Run the Jewels - Run the Jewels 2

Met eervolle vermeldingen voor de nieuwe Spoon, SBTRKT, St. Vincent, Ex Hex, Damien Rice, Foxygen en natuurlijk Taylor Swift.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden