BoekrecensieThriller
Het is niet moeilijk te begrijpen waarom Dertig dagen duisternis de Deense thriller van het jaar werd
Literaire thrillers bestaan niet. Het zijn allemaal stompzinnige boeken. Althans, dat vindt de hoofdpersoon van Dertig dagen duisternis, Hannah Krause-Bendix, Deens schrijfster van diepzinnige literaire werken. Hannah wordt op handen gedragen door een kleine elitaire lezersschare, maar haar boeken gaan sporadisch over de toonbank. Hannah is op een punt gekomen dat zelfs zij zich gaat vervelen bij het eindeloos gescharrel in de hoofden van haar personages.
Als ze op een boekenbeurs laatdunkend beweert dat ‘iedere sukkel een thriller kan schrijven’, daagt een succesvolle auteur van het genre haar uit. En ze hapt. Hannahs uitgever hoort de kassa al rinkelen en zet haar op het vliegtuig naar IJsland waar ze in een afgelegen dorp inspiratie op kan doen. Ze heeft dertig dagen.
De schrijfster is nog maar nauwelijks aangekomen op haar logeeradres bij een oudere IJslandse vrouw, of een tiener verdrinkt. Gewapend met weinig meer dan kennis opgedaan door het kijken naar Britse detectiveseries, begint ze een onderzoek. Dan wordt duidelijk waarom Dertig dagen duisternis de thriller van het jaar werd in Denemarken. Jenny Lund Madsen weeft behendig het verhaal van Hannah door een ingenieus plot. Hannah komt tot leven nu ze met problemen van echte mensen te maken krijgt. En de moorden in het IJslandse dorp blijken een lange geschiedenis te hebben.
Na dertig dagen keert Hannah terug naar Denemarken. Ze wint de weddenschap met een zeer middelmatige thriller. Het niveau van haar schepper haalt Hannah bij lange na niet. Want die weet haar onderhoudende boek van een bloedstollend einde te voorzien.
Jenny Lund Madsen
Dertig dagen duisternis (Tredive dages mørke)
Vert. Kor de Vries
Ambo|Anthos; 392 blz. € 22,99