Links Remko Vrijdag en Rutger de Bekker (‘The Good and the Ugly’), daarnaast Het Zuidelijk Toneel (‘Eins Zwei Schweinerei’). Beeld De Parade
Links Remko Vrijdag en Rutger de Bekker (‘The Good and the Ugly’), daarnaast Het Zuidelijk Toneel (‘Eins Zwei Schweinerei’).Beeld De Parade

RecensieDe Parade

Het is even wennen bij de coronaversie van De Parade: geen zweefmolen, niet slenteren

Theater
De Parade
The Good and the Ugly
Remko Vrijdag en Rutger de Bekker
★★★★

Eins Zwei Schweinerei
Het Zuidelijk Toneel
★★

Geen zweefmolen, geen artiesten die hun eigen voorstellingen aanprijzen: de eerste Parade sinds corona is even wennen. De dertigste editie van dit festival trapte vrijdag af in Eindhoven. Een dubbele primeur, aangezien de lichtstad voor het eerst meedoet.

In augustus in Amsterdam is alles hopelijk weer ‘zoals het vroeger was’. In Eindhoven, Den Haag en Utrecht boekt de bezoeker een arrangement, doorgaans bestaand uit twee voorstellingen en een diner. Gasten zitten aan vaste tafels en zien de acts tussen de gangen door.

Dat concept werkt verrassend goed. Hoe fijn het ook was dat je eindeloos over het terrein kon slenteren, bediend worden vanuit je luie stoel heeft toch ook wel wat. En aan de aankleding en sfeer is gelukkig nauwelijks iets veranderd. In de vertrouwde tent De Reizende Schouwburg waan je je als vanouds op een negentiende-eeuwse kermis.

Wisselende kwaliteit

Ook als vanouds is de sterk wisselende kwaliteit van de acts. Op zaterdagavond bestond het programma uit een muzikaal-komische show van ex-Vliegende Panters Remko Vrijdag en Rutger de Bekker, en een bewerking van een Oostenrijkse klucht door Het Zuidelijk Toneel. Vrijdag en De Bekker speelden De Reizende Schouwburg met gemak plat. Het Zuidelijk Toneel zorgde vooral voor kromme tenen.

In hun strak geregisseerde show The Good and the Ugly speelden Vrijdag en De Bekker een interessant ironisch spel met hun gezamenlijke artistieke verleden. Verschillende nummers uit het Panters-repertoire passeerden in licht gewijzigde vorm de revue, met als onderliggende boodschap: de tijden zijn veranderd, en wij ook.

Die boodschap kwam nog sterker naar voren in de scène waarin Vrijdag een fan van De Vliegende Panters met nogal onfrisse politieke sympathieën speelde, die De Bekker tot vervelens toe pushte om oude ‘foute’ grappen uit hun oeuvre nog eens te herhalen.

Ook de befaamde kassameisjes kwamen nog even langs, maar die scène verzandde al snel in flauwe woordspelingen (‘Zij had toch aids?’ ‘Nee, een eetstoornis’), en deed zo enigszins afbreuk aan deze voor de rest overtuigende act.

Karikaturaal spel

Eins Zwei Schweinerei van Het Zuidelijk Toneel viel hierbij nogal in het niet. Waarom de acteurs van dit gezelschap hadden besloten een negentiende-eeuwse farce over een noodlijdend dorpsschooltje uit de mottenballen te halen, werd volstrekt niet duidelijk. Hun zwaar over de top karikaturale spel begon al na een minuut op de zenuwen te werken. De scènes vol gooi- en smijtwerk hadden een welhaast ondraaglijke luchtigheid, die menig bezoeker naar het nog uit te serveren toetje deed verlangen.

De Parade staat nog tot en met 27 juni in Eindhoven, daarna van 2 tot 18 juli in Den Haag en van 23 juli tot 8 augustus in Utrecht. De Parade Amsterdam staat gepland van 13 tot en met 29 augustus. De organisatie hoopt in september ook nog een editie in Rotterdam te kunnen laten plaatsvinden. Voor kaarten en info: deparade.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden