Evenementen 2021

‘Het Holland Festival is niet op aarde om te streamen’

null Beeld Ilse van Kraaij
Beeld Ilse van Kraaij

Kunnen we ons toch verheugen op muziek- en theaterfestivals? Ja, zeggen de meeste organisatoren, de verschillende coronascenario’s liggen al klaar. Maar bij Pinkpop en Lowlands hebben ze er een hard hoofd in; met de anderhalvemeterregel kunnen ze niets.

Haar eerste Holland Festival was meteen memorabel, op een onvoorziene manier. Want Emily Ansenk – als directeur aangesteld in september 2019 – werd met de pandemie ­geconfronteerd. Slechts één live voorstelling was er mogelijk in 2020. In vliegende vaart stampten zij en haar team een online festival uit de grond dat uiteindelijk 42.000 views met gemiddeld een lange kijktijd ­opleverde. Nu werkt Ansenk aan haar tweede editie, met als associate artists de Frans-Oostenrijkse theatermaakster Gisèle Vienne en de Japanse componist Ryuichi Sakamoto.

Emily Ansenk Beeld Lenny Oosterwijk
Emily AnsenkBeeld Lenny Oosterwijk

Hoe staat het met de veerkracht?

“Goed, ik ben redelijk optimistisch. Ik heb net virtueel een internationaal congres van festivals in New York bijgewoond. Daar haal je veel energie uit, en het is fijn om ervaringen met je collega’s uit te wisselen. In september hebben we hier besloten dat we voorwaarts gaan, met de routekaart van de overheid als leidraad. En we gaan dan uit van het punt ‘waakzaamheid’ op die kaart. Dat betekent: op anderhalve meter, maar wel met publiek. Dat klinkt nu best optimistisch, ja. We zijn op dit moment nog niet zo ver.”

Vorig jaar moest snel geschakeld worden naar online streamen. Is dat bevallen?

“Het was vooral leerzaam en we ­hebben in korte tijd een behoorlijke digitale prestatie geleverd. We waren er niet op voorbereid en er waren geen bestaande registraties waar we op terug konden vallen. Terugkijkend kwamen we er ook achter dat streamen niet de reden is waarom wij als festival op aarde zijn. Wij zijn er voor de collectieve ervaring. Onze voorstellingen zijn helemaal niet zo geschikt voor online. Ik kan me voorstellen dat na het afgelopen jaar een hybride soort van online voorstellingen zal blijven bestaan. En ­bepaalde onderdelen van ons festival – nagesprekken, masterclasses – lenen zich heel goed om digitaal aan te bieden.”

Hoe ziet de routekaart er nu uit?

“We willen zo veel mogelijk live doen. We houden rekening met extra kosten voor het creëren van quarantainebubbels, voor het aanbrengen van veilige routes in de theaters, en een hele waslijst aan andere kosten. Die risico’s zijn goed in beeld ­gebracht. Dat we internationale podiumkunsten presenteren, maakt het allemaal wat lastiger, omdat je mensen moet invliegen. Vergaderen via een zoomverbinding is wel heel efficiënt qua tijd, en iedereen is beter geworden in het voeren van artistieke dialogen en discussies via het computerschermpje. We hebben ­besloten om dit jaar geen fysiek programmaboek te maken. Alles wordt digitaal gepresenteerd, zodat we ook snel iets kunnen aanpassen, mocht het nodig zijn. Onze persconferentie, normaal begin maart, hebben we verschoven naar 6 april. Dat levert ons een maand extra flexibiliteit op.”

Gaat op 6 april ook de kaartverkoop van start?

“Ja. Ons publiek is altijd heel snel met kaarten kopen, maar nu zullen ze misschien even pas op de plaats maken. We bieden trouwens altijd restitutie aan als iets niet doorgaat. Vorig jaar zaten we op twee derde van onze kaartverkoop toen de boel stilviel. Daarvan is een derde gedoneerd, een derde omgezet in vouchers en een derde gerestitueerd.”

Denkt u aan sneltests aan de deur?

“We denken over al dat soort maatregelen na, maar we hoeven niets overhaast te beslissen. Ook over ­vaccinatiebewijzen kan ik nu niets zinnigs zeggen. Bij ons is het anders dan bij een festival als Pinkpop. Wij zitten verspreid in de stad en werken met de protocollen van de theaters. We hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden.”

Is de programmering af?

“Nee, het is nog niet helemaal rond. We weten welke voorstellingen er komen, maar we moeten budgettair wel iets inkrimpen. En we moeten weten wat de website aankan. De nieuwe voorstelling L’Étang van ­Gisèle Vienne is af en kan gespeeld worden. Als de theaters niet open mogen, hebben we een probleem. In december zou er in Parijs een registratie van worden gemaakt, maar dat is niet gelukt. Het zal nu in maart ­gespeeld worden. We moeten steeds op een ander paard wedden, maar we hebben een renstal aan paarden.”

Lees ook:

Evenementen 2021: 

Het Songfestival gaat door, in welke variant dan ook

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden