taal

Het Groene Boekje helpt u nepmails te herkennen

Beeld ANP

Gisteren vond ik er weer één in mijn mailbox: een spambericht van iemand die zich voordoet als mijn financiële dienstverlener. Deze keer was het afkomstig van de Rabbobank. Met twee b’s.

Omdat ik geen klant van de Rabobank ben, laat staan van de Rabbobank, wist ik in dit geval meteen dat ik te maken had met een vals bericht, waarschijnlijk phishing. Maar soms zijn vergelijkbare mailtjes ogenschijnlijk wél afkomstig van de eigen bank. Misschien is het wel het best om helemaal niet op e-mail van banken te reageren, maar wie dat toch doet, doet er verstandig aan de berichten eerst kritisch te lezen. Zo kun je vaak in één oogopslag nepberichten onderscheiden van echte. Van banken kun je namelijk veel zeggen, maar hun communicatie kenmerkt zich doorgaans door een correcte spelling en een verzorgde zinsbouw. Phishingmailtjes daarentegen zijn vaak te herkennen aan taalfouten.

In het Rabbobank-bericht begint het al in de onderwerpsregel: ‘Kostenloos uw nieuwe betaalpas aanvragen’. Echte banken spellen ‘kosteloos’, volgens het Groene Boekje. In het mailtje staat dat de bankpas van de klant niet beantwoordt aan de veiligheidseisen en dat de klant vanwege ‘opgenoemde onderwerpen’ een nieuwe pas moet aanvragen die ‘zich wel voldoet’ aan die eisen. In hedendaagse communicatie zul je ‘opgenoemd’ niet meer aantreffen en ‘zich voldoen’ is ronduit ongrammaticaal. Alleen al om economische schade door phishing te voorkomen, is gedegen kennis van spelling, grammatica én stijlregisters onontbeerlijk en zou het verwerven van die kennis gestimuleerd moeten worden.

In de rubriek Taal worden grammaticale geschillen, etymologische enigma’s en andere taaltwijfels voor u opgehelderd door Peter-Arno Coppen en Ton den Boon. Lees hun bijdragen op trouw.nl/taal. Ook een vraag? Mail naar p.a.coppen@let.ru.nl of tdb@taalbank.nl.

Lees ook:

Nepmails zijn onderhand niet meer van echt te onderscheiden

Nepmails van criminelen worden steeds professioneler. Kun je nog verwachten dat de consument niet klikt?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden