null Beeld
Beeld

FilmrecensieThe New Gospel

Het gevecht van Christus tegen de Romeinen, anno 2021

De Zwitserse theaterregisseur Milo Rau filmde met ‘The New Gospel’ een nieuw evangelie. Met een Italiaanse activist als Jezus Christus.

Regie: Milo Rau
Met Yvan Sagnet, Maia Morgenstern, Enrique Irazoqui


Beelden van huilende mensen langs de weg. Hun kleding doet denken aan een tijd lang geleden. Iemand sleept een groot kruis met zich mee. Een stem vertelt over een zoon die ze Jezus noemden, omdat hij de mensheid zou redden van hun zonden. Dan: twee mannen stappen door een deur het zonlicht in en staan op een dak, uitkijkend over een oude stad. Het zijn Jezus Christus en Milo Rau. “Kijk daar links”, zegt Rau. “Dat is Golgotha. Daar word je gekruisigd. Hier voor ons ligt de oude stad. Begin jaren zestig zag het er net zo uit als Jeruzalem tweeduizend jaar geleden. Beneden vind je de Via Dolorosa. Alles is er.”

Wacht even. Zoveel vragen. Als kijker sta je te tollen en zoek je naar houvast. Wat is hier aan de hand?

Milo Rau is een Zwitserse theatermaker, bekend om z’n geëngageerde, rauwe, brute toneelstukken. In 2019 nog was in Nederland La Reprise te zien. Redacteur Sandra Kooke schreef toen in Trouw: “La Reprise. Histoire(s) du Théâtre (I), waarin een in 2012 gepleegde moord op een Arabische homo wordt nagespeeld, is zo’n voorstelling waar menig bezoeker van wakker zal liggen.”

In 2017 werd Rau gevraagd de kruisiging van Jezus opnieuw te verfilmen in het Zuid-Italiaanse Matera, de plek waar de beroemde regisseur Pier Paolo Pasolini begin jaren zestig Il vangelo secondo Matteo (Het evangelie volgens Matteüs) maakte. Rau ging erheen, verkende de omgeving en realiseerde zich, zoals hij in deze film zegt, dat hij het project niet kon doen. Een fictieve versie van de laatste dagen van Christus zou botsen met de bittere realiteit van het leven van het leger aan seizoenswerkers dat rond Matera jaarlijks de olijven, vijgen en tomaten plukte. Veelal vluchtelingen die vanuit Afrika in Italië waren beland.

De Italiaanse activist Yvan Sagnet speelt Jezus Christus. Beeld
De Italiaanse activist Yvan Sagnet speelt Jezus Christus.

Werk trouwens dat de Italianen zelf niet meer wilden doen. Voor 3,50 per uur staan de arbeiders in de verzengende hitte. Ze leven in tentenkampen, zonder medische zorg, zonder water en elektriciteit. Dat was wat Rau aantrof.

Hij trof ook een nieuwe verlosser aan, activist Yvan Sagnet die zich al sinds 2001 inzet om de positie van seizoenswerkers te verbeteren.

Met The New Gospel maakte Rau een nieuwe verfilming van de kruisiging van Christus. Maar als een combinatie van documentaire en fictie. Met Sagnet in de hoofdrol. Dat de film minder confronterend is dan Rau’s toneelstukken, komt voort uit het cynische gegeven dat we deze verhalen al vaker hebben gezien. Over vluchtelingen die rechteloos en uitgebuit door het leven moeten en als oud vuil worden behandeld. Over bureaucratieën die doof en ondoordringbaar zijn.

We hebben ze alleen niet in deze vorm gezien, niet als een Nieuw Evangelie. Misschien dat die vergelijking sommige mensen trouwens voor het hoofd stoot. Maar vraag je af, zegt Rau eigenlijk, waar het verhaal van Christus eigenlijk over gaat. Het gaat over een activist die een sociale revolutie wilde creëren. Over iemand die het leven van rechteloze en uitgebuite medemensen wilden verbeteren. Is het dan zo vreemd om dit nieuwe evangelie zo te verfilmen? Over echt onrecht en echte mensen?

Te zien op Picl.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden