RecensieKlassieke muziek

Herreweghe vecht tegen de akoestiek in het Concertgebouw

Concertgebouworkest
Haydn, Schubert
★★★☆☆

Dan heb je zo ongeveer de ­beste akoestiek ter wereld, blijkt die in deze tijden tegen je te werken. In het Concertgebouw is het maar behelpen met dat veelgeroemde geluid deze dagen. Er zijn na het zomerreces drie concerten van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) geweest en bij alle drie – steeds met een andere dirigent – was de nuance in dynamiek en frasering bij tijd en wijlen ver te zoeken. Omdat er maar een zesde van het normale aantal bezoekers de zaal in mag, verwordt die tot een galmbak.

Ook dirigent Philippe Herreweghe kreeg woensdag de balans in de ‘kleine’ symfonieën van Haydn (nr. 96) en Schubert (nr. 6) niet optimaal. Die werken zijn natuurlijk alleen maar ‘klein’ met terugwerkende kracht, omdat wij nu de monsterbezettingen van Bruckner en Mahler kennen. Ze zijn vooral klein van omvang zodat er twee binnen een uurtje te spelen zijn. De maximale speelduur nu.

Genoeg gezeurd. Het is ­natuurlijk fantastisch dat er weer concerten zijn. Het KCO heeft een naam hoog te houden in de Londense symfonieën van Haydn en die van Schubert. Met Nikolaus Harnoncourt bracht het orkest er in de jaren negentig model-opnamen van uit. Herreweghe, uit dezelfde school als Harnoncourt, dirigeerde gelijkmatiger, ietwat saaier ook.

Dat kwam vooral Haydn niet ten goede. Ook al klonk dat loopje naar beneden van de fagot aan het begin nog zo mooi, meeslepend werd het nergens. Schuberts symfonie klonk beter, maar ook hier pakte de frasering akoestisch gezien hoekig en bonkig uit. Zelfs in het derde deel dat ­zoveel weg heeft van Beethovens bruisende Zevende, lukte het Herreweghe niet de schwung erin te krijgen.

Onwillekeurig kijk je bij Haydns symfonie toch altijd even omhoog naar de grote luchter aan het plafond. Een zusje daarvan kwam in Londen naar beneden tijdens de eerste uitvoering. Wonder boven wonder raakte niemand gewond. Daarom heeft de symfonie de bijnaam ‘The miracle’. De luchter bleef woensdag hangen, en het wonder bleef ook muzikaal uit.