Her verhaal van ‘Bloody Marie’ heb je eerder en beter gezien

Susanne Wolff speelt in ‘Bloody Marie’ de Amsterdamse kunstenaar Marie Wankelmut. Beeld x

Bloody Marie
Regie: Guido van Driel, Lennert Hillege­­
Met Susanne Wolff, Dragos Bucur, Alexia Lestiboudois
★★☆☆☆

Waarom een film maken over een gekwelde kunstenaar die niks meer uit haar vingers krijgt? Al vanaf de eerste scène, waarin de ooit succesvolle striptekenaar Marie Wankelmut dronken op een miezerig dansvloertje in een kroeg staat te wankelen, voelt Bloody Marie alsof je dit verhaal eerder en beter hebt gezien. Het komt gedateerd over. Bloody Marie is de nieuwe film van Guido van Driel (‘De wederopstanding van een klootzak’, 2013) en Lennert Hillege (gelauwerd cameraman, hier debuterend als regisseur en scenarist).

Geen psychologische diepgang

Om kort te gaan: Wankelmut woont op de Wallen, verloor niet al te lang geleden haar moeder, hallucineert daarover en voelt zich creatief uitgeput. Om dat allemaal niet te voelen, drinkt ze zich elke avond lam. De regisseurs gebruiken de eerste helft om dat allemaal neer te zetten. Maar vóór ze vervolgens echt in Wankelmuts psyche duiken, slaan ze een andere richting in: Marie steelt een paar duizend euro bij de buren, met dramatische gevolgen. Jammer, want psychologische diepte is toch min of meer de bestaansreden van zo’n film over een geblokkeerd kunstenaar: je vertelt een verhaal over één persoon omdat je geïnteresseerd bent in die ene persoon.

Bloody Marie mist het groteske en de zwarte humor van ‘De wederopstanding van een klootzak’, wat die vorige film z’n eigenzinnige karakter gaf. Bloody Marie probeert ergens eenzelfde combinatie van misdaadgenre en psychologisch drama te vinden maar die elementen komen niet bij elkaar. Alsof de regisseurs halverwege hun interesse in hun personage verloren.

Filmrecensies

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.