Review

Heimwee naar het Capri dat niet meer bestaat

Rein van der Wiel: Laetita, een verlangen en Capri. Querido, Amsterdam; 266 blz. - ¿ 42,50.

Het eiland ligt in een van de mooiste streken van Italië, heeft een zeer mild klimaat en het is daarom niet te verbazen dat ooit veel mensen, op de vlucht voor de meest uiteenlopende zaken, op Capri een wijkplaats hebben gezocht.

Toen Rein van der Wiel op Capri kwam op zoek naar sporen van de Nederlandse beeldhouwster Sara de Swart, ontmoette hij de schilderes Laetitia Cerio en ontstond het idee een boek over haar te schrijven. Hij was gefascineerd door deze kosmopolitische vrouw die veel van de beroemdheden die langere of kortere tijd op Capri woonden heeft gekend of ontmoet.

De familie Cerio behoorde tot een van de meest vooraanstaande families van Capri en Laetitia is zeer internationaal van afkomst: haar vader is Italiaan (met een Engelse moeder), haar moeder Argentijnse (met een Duitse vader en een Iers-Argentijnse moeder). Haar moeder leefde al vrij snel gescheiden van haar vader, wilde niet meer op Capri blijven en met haar heeft Laetitia in haar jeugd overal in Europa gewoond.

Het leven van Laetitia wordt niet zuiver chronologisch verteld om het verhaal levendiger te maken en sommige hoofdstukken zijn gewijd aan persoonlijke impressies van de auteur. We lezen over Krupp, over de homofielen die op Capri hun toevlucht zochten, niet altijd tot vreugde van de plaatselijke autoriteiten, over Gorki die er heel lang heeft gewoond, over Neruda die er in ballingschap heeft gezeten, en over andere, minder bekende, grootheden. Over Laetitia Cerio zelf komen we echter niet veel te weten. Van der Wiel vertelt uitgebreid over haar jeugd, maar over haar verdere leven heeft Laetitia blijkbaar weinig willen loslaten.

Van der Wiel heeft zich misschien al te zeer laten verblinden door zijn onderwerp. Hij trekt lijnen naar de familie Mann die er met de haren zijn bijgesleept. En haar fascistische sympathieën (de treinen reden toch op tijd!) worden min of meer vergoeilijkt. Laetitia heeft bepaald wat wel en niet in het boek mocht komen, waardoor veel dingen die voor een buitenstaander misschien interessant zouden zijn, werden weggelaten. De auteur heeft een tijd en een wereld willen beschrijven die niet meer is, en het is jammer dat Laetitia zelf hem dat voor een groot deel heeft belet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden