FilmrecensieLittle Joe

Hausner lijkt maar niet te kunnen kiezen welk genre bij ‘Little Joe’ past

Het roodpluizige gewas in 'Little Joe' wordt gekweekt als antidepressivum.

Little Joe
Regie: Jessica Hausner
Met Emily Beecham, Ben Whishaw, Kerry Fox, Kit Connor
★★☆☆☆

Het is een doorbraak in de kwekerij waar Alice werkt. In het laboratorium waar groen tot in detail wordt gemanipuleerd, heeft ze een plantje ontwikkeld met een bijzondere eigenschap: het maakt z’n eigenaar gelukkig. Een antidepressivum dat wat water en aandacht nodig heeft: een geheid commercieel succes.

Met de Engels gesproken ‘Little Joe’ creëert de Oostenrijkse Jessica Hausner, die eerder in films als ‘Lourdes’ en ‘Amour Fou’ al koos voor een eigen, koele vormgeving, een bijna theatraal universum. Alice beweegt zich in een decor van roze en groene tinten. Ze pendelt tussen het strak ingerichte lab, waar de plant iets te snel wordt klaargestoomd voor de markt, en haar huis waar ze een exemplaar neerzet voor haar tienerzoon Joe. Totdat de verdenking ontstaat dat de plant een andere uitwerking op z’n omgeving heeft.

Verwacht niet de maffe humor rond een plant-met-persoonlijkheid uit klassieker ‘Little Shop of Horrors’. Hausner lijkt maar niet te kunnen kiezen welk genre bij het roodpluizige gewas past. Bij vlagen lijk je in de claustrofobische sfeer van een David Lynch-film te zitten, inclusief opdringerige camera, ongemakkelijke stiltes en rare geluidseffecten. Maar onduidelijk gedoe rond een hond, gesprekken met een therapeut en een vage romance tussen Alice en haar collega halen de vaart eruit die de film zou kunnen hebben als dit een kafkaëske thriller was. Of een slimme satire op de gelukseconomie. Haus­ner zwalkt en als kijker zwalk je onbehaaglijk mee.