null Beeld Mart Veldhuis
Beeld Mart Veldhuis

Het beste van 2021Series

Hartverscheurend of gewoon heerlijk: deze series hielpen ons het coronajaar door

We moeten ons nog even binnen vermaken. Gelukkig bracht 2021 verrassende, spannende, geestige en bijzondere nieuwe series.

Redactie Trouw

Ragnarok, Netflix, twee seizoenen

Als de sullige, bebrilde tiener Magne met zijn broer en moeder verhuist naar een stadje in een afgelegen Noors fjord, gebeuren er rare dingen. Plots heeft hij zijn bril niet meer nodig en hij wordt steeds sterker. Als hij dan ook nog eens heel ver met dingen blijkt te kunnen gooien, dringt de vergelijking met de god Thor zich op. In het fictieve stadje Edda ­maken de Jutuls de dienst uit. Ook aan deze steenrijke familie zit een ­goddelijk luchtje. Wat heeft zij te maken met een geofferd hert, een grot onder de gletsjer en een onverklaarbaar dodelijk ongeluk? In de Noorse serie Ragnarok zetten de goden uit de noordse mythologie hun strijd voort in de wereld van nu, inclusief smart­phones en ­paragliders. (Nienke Schipper)

It’s a Sin, NPOStart, een seizoen

It’s a Sin ontleent zijn titel aan een nummer van de Pet Shop Boys. We zijn dus in de jaren tachtig. Langzaam krijgt het hiv-virus ruim baan in de Londense homogemeenschap. De ziekte wordt stilgezwegen, betiteld als homokanker. Drie jonge homo’s komen in een vrolijke Londense woongroep terecht. Onbekommerd leven, op de soundtrack van de eighties, is er al snel niet meer bij. Aids grijpt meedogenloos om zich heen. Ieder zweeft tussen ontkenning, acceptatie, schaamte en angst. In vijf afleveringen, even hartverscheurend als hartverwarmend, krijgen de jongens, hun vrienden en families een gezicht. Vooral dat van relnicht Ritchie en zijn moeder komt hard binnen. Waardevolle aandacht voor een bijna vergeten pandemie. (Peter van der Lint)

Mare of Easttown, HBO, een seizoen

Luid was de lof voor Kate Winslets overdonderende rol in HBO-serie Mare of Easttown. De ketting­rokende Mare is speurder in een grauw voorstadje van Philadelphia. Ze is niet de makkelijkste en heeft daar alle reden toe. Er is een jonge vrouw vermoord, Mare moet de zaak oplossen. Een simpel plot? Nou, Mare of Easttown is veel, maar niet de zoveelste thriller. Met ­alleen Winslet was dit al een van de beste ­series van het afgelopen jaar, maar de manier waarop een gemeenschap tot leven komt waar we anders weinig over horen maakt het echt bijzonder. De witte, verpauperde lage middenklasse in de VS, gekweld door een opiatencrisis, teleurstelling en cynisme. Een fenomenale serie die niet vrolijk stemt, maar diepe indruk achterlaat. (Joris Belgers)

The White Lotus, HBO via Ziggo, een seizoen

Het uitgangspunt van The White Lotus is heerlijk: gasten arriveren bij een peperduur hotel op Hawaï. Er zal iemand sterven, weten we uit de eerste scène. De hotelmanager lijkt op Basil Fawlty. De gasten lijken niet heel sympathiek, toch voel je met ze mee. Hun rijkdom en privileges steken schril af tegen de positie van personeel. Schaamteloos etaleert regisseur Mike White hun schaamteloosheid. Wat hij knap doet: het ene moment zit je in een gênant hilarische scène met de ontsporende hotelmanager, het andere ben je ontroerd door het coming-of-age­verhaal van een ronddolende tienerzoon, die aansluiting vindt bij een paar lokale jongens. Of door de hysterisch ongelukkige alcoholische Tanya, die met de as van haar moeder rondsjouwt. (Andrea Bosman)

Succession, HBO via Ziggo, drie seizoenen

Toen de kranten half oktober lyrischer dan lyrisch waren over Succession kon je het derde seizoen nog niet bingewatchen. HBO zette steeds iedere maandag een nieuwe aflevering online. Nu staan ze er alle negen en kan het volproppen beginnen. Er zijn niet veel series waarover de goegemeente van professionele kijkers het zo roerend eens is, ook al na het tweede seizoen. Nu trokken ze nog een extra laatje superlatieven open. We hadden er vanwege de pandemie lang op moeten wachten, de ontknoping van die enorme cliffhanger waarmee seizoen twee eindigde. Het was het wachten waard: het gekonkel in de familie over de opvolging van de steen­rijke mediamagnaat Logan Roy groeit uit tot weerzinwekkend grote hoogten. (Peter van der Lint)

Squid Game, Netflix, een seizoen

Nee, Squid Game was niet de beste serie van 2021. Wel de bijzonderste. Alleen al vanwege de hype rond de Koreaanse productie: die was wekenlang in tientallen landen best­bekeken op Netflix, tieners speelden de dodelijke schoolpleinspelletjes na; rode uniforms en groene joggingpakken waren niet aan te slepen. In Squid Game krijgen mensen die diep in de schulden zitten een kans op een nieuw leven. Ze worden uitgenodigd voor ‘spelletjes’ op een onbewoond eiland. De hoofdprijs is een schuldenvrij bestaan, de keerzijde dat bijna iedereen al spelend gruwelijk om het leven komt, als vermaak voor de superrijken. Herkenbaarheid zorgde ­ervoor dat Squid Game viraal ging. De serie heeft mankementen, maar was weer eens iets anders. (Joris Belgers)

The Serpent, Netflix, een seizoen

Verlangen naar de tropen, superspannend, een Hollands tintje en nog waargebeurd ook. Dat is de serie The Serpent. Heimwee krijg je sowieso als je de backpackers ziet die, in de jaren zeventig, nog zorgeloos naar India en Thailand reizen met enkel wat kleren op de rug. Spannend wordt het als sommigen in de val van seriemoordenaar Charles Sobhraj vallen die op hun geld uit is en ze daarna doodt. Diplomaat Herman Knippenberg komt hem op het spoor en weet hem achter de tralies te krijgen. De makers hebben ­geprobeerd dicht bij de realiteit te blijven. Toen de echte Knippenberg naar de set in Bangkok kwam, was hij verbaasd dat de villa waar hij woonde exact was nagebouwd. En dat voor een paar scènes. Het zegt wat over hoe de hele serie is gemaakt (Christine Baart)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden