Hans Vervoort

Literaire prijs

Hans Vervoort stopt de overwaarde op zijn huis in een nieuwe literaire prijs

Hans VervoortBeeld privearchief Vervoort

Als je zo veel winst maakt op de verkoop van je huis, kun je ook wel een nieuwe literaire prijs in het leven roepen, bedacht Hans Vervoort.

Slapend rijk worden, het kan echt. Oud-uitgever en schrijver Hans Vervoort (82) overkwam het. Hij kocht in 1969 een huis in de gewilde Van Breestraat in Amsterdam-Zuid voor 60.000 gulden. Onlangs heeft hij het verkocht voor het meer dan 60-voudige. Voor ruim 1,6 miljoen euro dus (rekensommetje: 60 x 60.000 = 3,6 miljoen gulden. En 3,6 miljoen gulden : 2,2 = ruim 1,6 miljoen euro).

Een stukje van die rijkdom wil hij nu met de samenleving delen. Namelijk door het uitroepen van een nieuwe literaire prijs. Sympathiek. Maar, er zijn al heel veel literaire prijzen. Ja, maar dit is een heel speciale prijs, legt Vervoort uit op zijn Facebookpagina. Een prijs waarmee hij het soort proza wil promoten dat het in Nederland volgens hem slecht doet: goed leesbare verhalen zonder boodschap en zonder diepere lagen. En mét een zekere weemoed en liefst wat zelfspot.

Leesbare verhalen

Vertellersproza, noemt hij het. “Leesbare verhalen zijn in Nederland nooit populair geweest. In de Nederlandse literatuur moet er altijd sprake zijn van een nieuw inzicht, een nieuw licht op het bestaan, op de mensheid, op de wereld. Domineesliteratuur. En een boek mag vooral niet lekker geschreven en direct te begrijpen zijn.” Vervoort vindt dat je voor nieuwe inzichten bij wetenschappers moet zijn, niet bij schrijvers.

De prijs is dus voor proza dat uitdrukkelijk niet beoogt iemands wereldbeeld te veranderen. Maar dat die wereld gewoon beschrijft. Eigenlijk zoals onder anderen Gerard Reve schreef, en Nescio en Simon Carmiggelt en Mensje van Keulen, zegt Vervoort. Welke jonge schrijver in deze categorie past, zegt hij niet.

De eerste Hans Vervoort Prijs van 5000 euro voor verhalend proza van neerslachtige en toch opbeurende aard wordt volgend jaar april uitgereikt.

Lees ook:
Achterkamertjes van de journalistiek

Wie wil weten wat zich achter de schermen van bladen als Opzij en Vrij Nederland heeft afgespeeld, komt in ’Het bedrijf’ aan zijn trekken. Jammer dat Hans Vervoort zichzelf buiten schot laat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden