Interview & Recensie

'Haar kracht zit diep van binnen'

Martin Koolhoven, Dakota Fanning en Emilia Jones tijdens de premiere van de film Brimstone. Beeld anp

Dakota Fanning speelt de vrouwelijke hoofdrol in 'Brimstone'. Dat ze een sterke vrouw in een western kon spelen, gaf de doorslag, vertelt de actrice.

Dakota Fanning (22) brak door op haar zesde, als het dochtertje van Sean Penn in 'I am Sam'. Ze was een kindsterretje in Hollywood, een wijs en welbespraakt meisje dat zonder voortanden aanschoof in talkshows, en opgroeide op filmsets met Tom Cruise en Robert De Niro. Fanning werd geprezen om haar uitstraling in Spielbergs 'War of the Worlds'. Het is dat Robert Pattinson en Kristen Stewart alle aandacht opeisten in de 'Twilight'-films, maar Fanning was echt een geweldige vampier. Met haar grote ogen lijkt ze net een oude filmster, een gereïncarneerde Bette Davis.

Met die lichtblauwe, bijna doorzichtige kijkers steelt ze nu de show in 'Brimstone', de western van Martin Koolhoven, waarin ze een vrouw speelt zonder tong. Het komt allemaal aan op die ogen die vlam vatten bij elke nieuwe geweldsexplosie.

Dat Brimstone een feministische western is, was iets dat haar meteen aantrok, vertelt ze. "Toen ik het script las, was ik meteen verkocht. Ik vond het een intens en uitdagend verhaal, maar ik viel vooral voor het vrouwelijke perspectief, iets dat je niet vaak ziet in westerns. Het is een genre dat meestal door mannelijke helden wordt gedragen. In Brimstone is van die mannelijke heroïek weinig over."

Dakota Fanning. Beeld EPA

Klopt het dat u uw filmactiviteiten tegenwoordig afwisselt met een studie aan New York University en dat u zich op academisch niveau bezighoudt met de portrettering van vrouwen in films?

"Ja, omdat ik op mijn zesde ben begonnen, en al zestien jaar in het vak zit, leek het me een goed idee om me verder te ontwikkelen. Aan de universiteit mag je je eigen pakket samenstellen. Via een aantal filmvakken kwam ik uit bij de positie van vrouwen. En daar heb ik me verder in verdiept. Het heeft me veel bewuster gemaakt. Er zijn relatief weinig films die vanuit vrouwelijk perspectief worden verteld. Als zich een kans voordoet om een sterke vrouw te spelen, spring ik erin. Brimstone was een geweldige kans."

U kiest uw rollen nu bewuster?

"Ja, soms lees ik scenario's waarin de vrouw alleen maar een soort attribuut is van de man. Haar enige waarde is haar uiterlijk en haar seksualiteit. Daarmee worden stereotypen in stand gehouden, en dat is niet iets waar ik aan mee wil werken. Zo'n script schuif ik terzijde. Het karakter dat ik in Brimstone speel, Liz, is het tegenovergestelde, ze is een overlever, haar kracht zit diep van binnen. Dat vind ik interessant om te spelen."

U bent opgegroeid in Hollywood. Heeft u rolmodellen?

"Zeker, ik heb altijd een speciale band gehad met Jodie Foster, omdat we allebei zo jong zijn begonnen met acteren. De manier waarop zij zich heeft ontwikkeld, heeft mij altijd erg aangesproken. Ze is films gaan regisseren, als een van de weinige vrouwen in Hollywood. Dat wil ik uiteindelijk ook, zelf films maken, en aan de andere kant van de camera staan."

Fanning als de zwijgzame Liz in 'Brimstone', die alleen met haar ogen en handen kan communiceren. Beeld Brimstone

Vraagt u dan uw zus, Elle Fanning, die inmiddels ook een beroemd actrice is?

"Ha, wie weet, een film van de gezusters Fanning. Het is wel onze wens om samen een keer een film te maken. Elle heeft weleens een jongere versie van mij gespeeld, maar in die film deelden we geen scènes. Ik ben ervan overtuigd dat het juiste project een keer komt, en dat we dan allebei instinctief 'ja' zeggen. Ik ga me nu eerst bezighouden met 'The Bell Jar', een film gebaseerd op de enige roman van Sylvia Plath. Het wordt het regiedebuut van Kirsten Dunst die ook voor het vrouwelijke perspectief gaat."

Recensie Brimstone: Tijdloze wreedheid tegen vrouwen

Ook al heeft Martin Koolhoven soms moeite om maat te houden als deze bloeddorstige en barokke western eenmaal op stoom is - en ook daarvoor al trouwens - als verbeelding van de tijdloze wreedheid tegen vrouwen is Brimstone een krachtig en overtuigend spektakel. Ook al grenzen sommige scènes aan het lachwekkende.

Die wreedheid is door de eeuwen heen meestal gerechtvaardigd met een bijbel of een koran in de hand, dus het zal niemand verbazen dat de dader hier een dominee is. Al laat The Reverend, zoals acteur Guy Pearce in de credits staat, zich beter vertalen als De Prediker.

In het eerste van de vier hoofdstukken van de film - die titels dragen als Genesis en Exodus - maken we kennis met het echte hoofdpersonage, Liz, die in een klein frontierplaatsje ergens diep in negentiende-eeuws Amerika als vroedvrouw werkt. Praten doet ze niet. De reden ontdekken we later. Zodra ze achter haar rug de stem van de nieuwe Prediker hoort, weet ze dat de eindtijd is aangebroken.

Over openbaringen gesproken. Dakota Fanning is fantastisch als de zwijgzame Liz die alleen met haar ogen en handen kan communiceren en fier overeind blijft tegenover de hel en verdoemenis van Guy Pearce. Het beeld tegenover het woord. Maar minstens even indrukwekkend is de manier waarop Koolhoven - en de rest van de crew - het oude westen tastbaar maakt.

Dankzij camera, licht en geluid ruik je het hout van de huizen en voel je het gewicht van de metalen kuisheidsgordel die Carice van Houtens personage Anna om haar mond gehangen krijgt. Het maakt Brimstone rauw en realistisch en dat is precies wat dit verhaal nodig heeft. Ook al doet een scène waarin iemand aan z'n eigen ingewanden wordt opgehangen en ook nog even 'End the pain' zegt, enigszins afbreuk aan dat realisme. Maar dat gebeurt gelukkig maar één keer.

Brimstone. Regie: Martin Koolhoven. Met Dakota Fanning, Guy Pearce, Carice van Houten, Kit Harrington.