De bekroonde Italiaanse acteur Luca Marinelli als titelheld Martin Eden.

Filmrecensie Martin Eden

Groots Italiaans epos ‘Martin Eden’ worstelt met zijn politieke lading

Martin Eden
Regie: Pietro Marcello. Met Luca Marinelli en Jessica Cressy.
★★★☆☆

‘Martin Eden’ heeft de allure van zo’n groots, meeslepend, Italiaans epos waarin je liefst helemaal zou wegzinken. De titelheld is een grote, knappe zeeman uit Napels die tot over zijn oren verliefd is op de mooie Elena, een jonge vrouw uit een aristocratische familie. De aantrekkingskracht is wederzijds maar Martin Eden realiseert zich ook dat hij als ongeschoolde arbeider geen kans maakt om met haar te trouwen. Via zelfstudie reikt hij naar het schrijverschap. Zijn credo is lezen en leren. Hij verlaat de ­Napolitaanse achterbuurt, vestigt zich ergens op het platteland, en begint koortsachtig te schrijven.

De Italiaanse regisseur Pietro Marcello dient het drama op met een geweldige visuele flair, fladderend door de twintigste eeuw, waarbij hij de gelijknamige, semi-autobiografische roman van Jack London (uit 1909) soepeltjes verplaatst van de Amerikaanse westkust naar de Golf van Napels. Prachtig zijn de documentaire fragmenten die hij door het verhaal weeft, zoals oude clipjes van havenarbeiders, die de speelfilm verankeren in de realiteit. Sterk is ook hoofdrolspeler Luca Marinelli, op het afgelopen Filmfestival van Venetië uitgeroepen tot beste acteur. Als strijdbare jongeman, gezegend met een volledig natuurlijk sexappeal, slokt hij alle aandacht op.

Extra jammer daarom dat het script in de tweede helft begint te zwalken. Martin Eden is inmiddels een succesvol schrijver, maar ook doodongelukkig. Hij voelt zich niet thuis bij de rijken, en hoort niet meer bij de armen. Hij wordt ­bestempeld als socialist, maar voelt zich meer een individualist. De tweede helft is duidelijk politieker. Behalve over het verraad van de liefde gaat het over de klassenstrijd en het sociaal-darwinisme, maar het wordt zo afgeraffeld, dat je het spoor geleidelijk bijster raakt.