Review

Grens tussen jeugdtheater en volwassenentheater vervaagt

AMSTERDAM - In de voorstelling 'Ubung' van Victoria, die afgelopen zondag in het Theaterfestival speelde, zie je op zwart-witfilm een groepje welgestelde, verveelde veertigers aan een mislukt diner. Op het podium voor het filmdoek imiteren zes kinderen de stemmen van de volwassenen en langzamerhand nemen ze hun gedrag in kindervorm over. Het is een van de meest verrassende voorstellingen die de jeugdjury voor het festival selecteerde.

Dit jaar heeft het jeugdtheater voor het eerst een prominente plek in het aanbod van het Theaterfestival, dat tot eind deze week in Amsterdam speelt. Een speciale jury koos een vijftal voorstellingen, die samen met theaterstukken voor volwassenen meedingen naar de Grote Theaterfestival Prijs. Het is te zien als een kroon op de kwaliteit van het theater voor een jong publiek. Maar de jeugdjury bleef uiterst kritisch. Voorzitter Bregje Boonstra: ,,Het Theaterfestival was een mooi moment geweest om van de daken te roepen dat het een geweldig seizoen is geweest, maar dat was het niet. Ik heb veel middelmatige voorstellingen gezien. Terwijl je natuurlijk het liefst iets heel bijzonders wilt ontdekken, wat niemand eerder heeft gezien. Uiteindelijk hebben we gekozen voor vier Vlaamse en slechts één Nederlandse voorstelling.''

Wat maakt deze voorstellingen -'De Karamazovs', 'Lilith@Online', 'Rover, Dronkeman', 'Ubung' en 'De dag dat mijn broer niet thuis kwam'- zo verrassend? ,,In een voorstelling als 'Ubung', van de Vlaamse theatermaker Josse de Pauw, doen kinderen het gedrag van de volwassenen na. Je ziet ze steeds meer in 'grote mensen' veranderen. Ze oefenen als het ware voor het volwassen zijn. Ze spelen vadertje en moedertje, maar maken ook de minder leuke kanten mee, zoals een grenzeloze verveling. Het gaat over 'mens-zijn'. De voorstelling is niet gemaakt voor kinderen, maar heeft ons aan het denken gezet over de grens tussen jeug- en volwassenentheater.''

,,Ik ben ook verrast door 'Lilith@Online' van het Gentse Speelteater. Als kinderen of jongeren op het toneel staan, kijk je al snel door een wat vertederde bril. Maar in 'Lilith' zie je een combinatie van naturel spel rond het alledaagse leven van jongeren en een zeer literaire en humoristische tekst, van Paul Pourveur. In het verhaal zie je een mooie verbinding tussen een bijbels verhaal over Lilith, de weggelopen vrouw van Adam, en jongeren die in conflict zijn met hun ouders. In het spel geeft het iets grappigs. De jongeren spelen naturel, maar tegelijkertijd zie je ze denken: kijk mij hier eens staan met die interessante teksten.''

Is het jeugdtheater in België zoveel interessanter dan in Nederland? ,,Het gaat me te ver om te zeggen dat het in Vlaanderen allemaal beter is. Ik houd het dit jaar op een toevalstreffer. Maar het Vlaamse jeugdtheater is wel woester. Ze durver vrijer te experimenteren. Bij ons zie je eerder een vorm van degelijkheid, het is allemaat wat strenger. Ook ligt in Vlaanderen de grens tussen theater voor kinderen en volwassenen meer open. De succesvolle voorstellingen met kinderen en jongeren van een groep als Victoria passen in geen enkel hokje. Grote voorbeelden als Guy Cassiers en Ignace Cornelissen hebben nu naam in het theater voor volwassenen. Hier zie je dat haast niet gebeuren.''

De enige Nederlandse voorstelling die de toets der kritiek kon doorstaan, is van Huis aan de Amstel. Boonstra: ,,'De dag dat mijn broer niet thuis kwam' van Huis aan de Amstel heeft mij tot in mijn ziel geraakt. Het is een zeer emotionele voorstelling, die je recht in je hart en je buik voelt gaan. Bovendien is zij op een heel bijzondere manier tot stand gekomen.'' Huis aan de Amstel maakte voor deze voorstelling, over vier Palestijnse weeskinderen, een reis door Gaza en de Westbank om het dagelijks leven van de Palestijnen op een indringende manier te leren kennen. Boonstra besluit: ,,Als een jeugdvoorstelling goed is gelukt, is de weg naar de emotie, het pure, heel direct. Het vertelt je iets over zaken die een mensenleven lang een rol spelen. Daarom hebben de jeugdvoorstellingen in het festival ook zeggingskracht voor volwassenen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden