RecensieCabaret

Grappen over liefdesverdriet, persoonlijk, maar nergens navelstaarderig

René van Meurs, HunkertBeeld Anne van Zantwijk

René van Meurs
Hunkert
★★★★☆

Een voorstelling maken over liefdesverdriet: je moet het maar durven. Niet omdat dit thema nou zo gewaagd is, wel omdat het risico op clichématigheid en al te larmoyant zelfbeklag levensgroot is. Toch durfde cabaretier René van Meurs (34) de gok aan. Gelukkig maar, want die leverde een fraaie voorstelling op, waarin de kwetsbaarheid het bijna altijd wint van de sentimentaliteit.

‘Hunkert’ is Van Meurs’ vierde soloprogramma. Hij heeft een achtergrond als stand-up comedian en is bijna dertien jaar lid van het befaamde collectief Comedytrain. Die ruime ervaring als stand-upper betaalt zich uit. Van Meurs is ad rem en alert in zijn omgang met het publiek en blijkt een vaardig verhalenverteller. Nonchalant staand in zijn T-shirt, spijkerbroek en gympen, neemt hij de zaal mee in de tragische geschiedenis van zijn verbroken relatie.

‘Hunkert’ is een heel persoonlijke voorstelling, maar toch wordt het nergens navelstaarderig. Van Meurs’ liefdesverdriet is vooral het vertrekpunt voor meer algemene bespiegelingen over het vastzitten in patronen en hoe ongelukkig zijn verslavend kan werken. De cabaretier vergelijkt het met de muziek van Nick en Simon: daar word je ook ongelukkig van, maar we zijn er toch aan gehecht geraakt.

Kwetsbaar en persoonlijk, en ook erg grappig

Met die opmerking oogst Van Meurs een gulle lach, wat hij bijzonder vaak doet deze avond, want naast kwetsbaar en persoonlijk is ‘Hunkert’ ook erg grappig. Het hoofdverhaal over de liefde die stukliep is doorspekt met komische anekdotes, onder meer over een aanvaring met een baliemedewerker op het stadsdeelkantoor. Die anekdotes leunen weliswaar vaak behoorlijk zwaar op stereotypen, in dit geval ‘de starre ambtenaar’, maar dat compenseert Van Meurs met zijn talent om grappen goed te plaatsen.

Af en toe vliegt de cabaretier nog uit de bocht. Dan laat hij zich iets te veel gaan in zijn komische overdrijvingen, waardoor het scoren van een lach te veel op de voorgrond komt te staan. Zoals in de conference over een ruzie met een Limburgs echtpaar op een terras, waarbij Van Meurs met name de vrouwelijke helft van het koppel wel erg karikaturaal weergeeft.

Maar hiertegenover staan de vele momenten waarop Van Meurs met zijn stijl juist weet te raken. Het openhartige relaas over zijn onzekerheden op seksueel gebied is ontwapenend. Ook de herkenbaarheid van het thema liefdesverdriet werkt goed. Wie heeft er immers geen ervaring mee? Zo ontstaat als vanzelf saamhorigheid. Het is theater als troost in optima forma.

René van Meurs toert nog tot en met januari 2021 met ‘Hunkert’ langs de Nederlandse theaters. Voor tickets en speeldata zie renevanmeurs.nl.