Straatbeeld Mode

Grafisch ontwerper Léon Kranenburg: streetwear is een investering geworden

Léon Kranenburg Beeld Sarah Amrani

Elke werkdag loopt Léon Kranenburg door de Hartmanstraat in Rotterdam, hij is een wandelend uithangbord voor zijn levensvisie, want: ‘waarom zou je het leven niet vieren met kleuren en patronen?’ Het klinkt als een cliché. Toch gelooft hij er rotsvast in: Je stijl is een reflectie van je identiteit.

En zijn werk ís zijn identiteit. Kranenburg is grafisch ontwerper. Hij maakt prints voor modemerken, en werkt aan de ‘visuele identiteit’ van hotels en restaurants. “Ik wil met mijn kleding uitstralen dat ik in de creatieve sector werk.” Tot nu toe lukt dat best aardig. “Het gebeurt me geregeld dat iemand mij aanspreekt als ik op de trein sta te wachten: ‘Wat een leuke broek. Je lijkt me echt een kunstzinnig persoon’.” Léon Kranenburg heeft dan zijn doel bereikt.

Nuchtere jongen

Sinds hij zich kan herinneren kiest hij voor uitbundigheid. Al is hij wat rustiger geworden als het gaat om de kleur van zijn haar. “Vroeger verfde ik mijn haar elke maand in een andere kleur. Daardoor heb ik nu grijs haar.” Dat komt door alle waterstofperoxide die erin is gegaan, legt hij uit. Tegenwoordig laat hij zijn haar daarom gewoon zoals het is, en kiest hij liever voor een bijpassend petje. Dit keer van Piet Parra. “Ik heb ook mijn Parra-outfit aan: van mijn pet, tot mijn trainingspak en sneakers.” Alleen zijn zebra-sokken en zijn planga (zonnebril) zijn niet van Piet Parra: ‘Een van Nederlands’ succesvolste ontwerpers’. Kranenburg: “Ik ben niet zo snel fan van iemand. Maar van Piet Parra wel. Ik ben zelfs een keer naar een lezing van hem geweest. Hij is echt een nuchtere jongen gebleven.”

Beeld Sarah Amrani

Piet Parra is naast zijn autonome werk ook behoorlijk commercieel ingesteld en werkt samen met Nike. Het witte trainingspak met print is zo’n voorbeeld van een collab (samenwerking) met Nike. Dat gaat in het geval van Parra altijd in kleine oplages. Als de release bekend is van een nieuw item checkt Kranenburg of hij interesse heeft. Zo ja, dan heeft hij er behoorlijk wat voor over om online een paar sneakers of kledingstukken te bemachtigen. Hij is niet de enige, vertelt hij. “Het verkopen en doorverkopen van streetwear is een hele economie op zich geworden. Als Parra iets uitbrengt met Nike worden mensen gek en liggen ze voor de winkel.” De prijs gaat tijdens het doorverkopen wel een paar keer over de kop, als het niet meer is. “Streetwear wordt steeds vaker gezien als investering.”

Kranenburg heeft op dit moment ‘een gruwelijk pak’ van Patta, een Amsterdams streetwear-merk, op zijn verlanglijst staan: een Magazine Denim broek en dito jacket. De lancering had hij onlangs gemist en nu is hij bereid het driedubbele ervoor te betalen. “Ik heb mijn alerts van Marktplaats en Ebay aanstaan. Ik moet dat pak echt hebben.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden