Review

Gorillavogels en vlinderboeken in verontrustende fantasiefilms met een knipoog.

Vampiers, zombies, buitenaardse wezens, monsters, seriemoordenaars, spoken en... witte ratten. Het is weer zo laat: het Amsterdam Fantastic Film Festival gaat van start.

Die witte ratten zijn de mascotte van de 22ste editie van het festival dat films omarmt uit zulke uiteenlopende genres als sciencefiction, anime, horror, cult en fantasy. De pluizige diertjes krioelen met hun slingerende staarten en rode oogjes als een levende bontkraag over het lelieblanke lichaam van een roodharige vrouw (die terecht een beetje nors kijkt) op het als altijd schitterende festivalaffiche. Verontrustend mét een knipoog, precies wat het festival wil zijn.

Gisteravond werd het evenement feestelijk geopend met een film die daar mooi bij aansluit. 'MirrorMask', het speelfilmdebuut van de Britse Dave McKean, is een wonderbaarlijk mooi vormgegeven sprookje, geproduceerd door Lisa Henson, dochter van poppengrootmeester Jim Henson.

Het circusmeisje Helena komt, gefrustreerd door puberteit en ouders, via haar eigen tekeningen en fantasieën als een hedendaagse Alice in Wonderland terecht in een universum waarmee Dali in zijn nopjes zou zijn. Een spinnig creatuur holt door het beeld, boeken fladderen als vlinders en angstaanjagende 'gorillavogels' blijken best betrouwbaar. Helena moet in deze curieuze omgeving op zoek naar een masker. Of zoiets. Eerlijk gezegd valt het niet mee zicht op de plot te houden, maar dat deert niet: 'MirrorMask' is een adembenemende mind trip die je later toch niet kunt navertellen.

'MirrorMask' is het soort film waarvan je blij bent dat je 'm hebt gezien en tegelijkertijd wel snapt dat distributeurs er geen brood in zien 'm in roulatie te brengen. Een typische niche-film. Voor dat nichewerk is dit festival een uitkomst, zeker gezien het enthousiasme waarmee ieder jaar weer een flink publiek op de been komt.

De Amerikaanse Roger Corman heeft zich altijd ontfermd over dit soort verschoppelingen en werd daarom tijdens de festivalopening geëerd met een Lifetime Achievement Award voor zijn onuitputtelijke werk. De inmiddels 80-jarige 'Koning van de B-film' maakte als regisseur razendsnel geproduceerde low budget-films ('The Little Shop of Horrors'), sinds de jaren zeventig is hij vooral actief als producent en beschermheer van nieuw (exploitatie)filmtalent. De nestor blijft nog even in Amsterdam voor een masterclass en een publiek interview.

Het hoofdprogramma van het festival is als vanouds een spannend uitwaaierend rariteitenkabinet met 'klassieke' horror als de Amerikaanse 'The Hills Have Eyes', de Noorse claustro-thriller 'Next Door' en het sobere, visueel sterke epos 'Beowulf & Grendel'.

De laatste is een in de uitgestrekte leegte van IJsland opgenomen bewerking van het Oudengelse gedicht over een Deense koning die ellende over zich afroept door een behaarde reus te doden. De scène waarin het zoontje van het monster, ook al zo behaard, op een rotsachtig strand het hoofd van zijn dode vader afhakt om iets van hem te kunnen bewaren, is zo overrompelend dat je het niet snel vergeet.

Ook andere, thematische programma's bieden verrassingen. 'Stranger than Fiction' is de verzamelnaam voor een aantal bizarre zogeheten mockumentaries, nepdocumentaires. Waar gaat werkelijkheid over in fictie, een vraag die de afgelopen jaren al vaker op festivals te horen viel, want sommige filmmakers doen er alles aan de grens te vertroebelen. Als je niet beter wist dan zou je na het zien van de humoristische, slim gemaakte quasi-documentaire 'CSA The Confederate States of America' geloven dat de Amerikaanse Burgeroorlog destijds werd gewonnen door de zuidelijke Confederates, met alle gevolgen voor het huidige Amerika vandien.

Kinderen worden sinds een paar jaar welkom geheten met AFFF Kids, dit keer een Monsters & Spoken-programma waarin kleine bezoekers klassiekers als 'Gremlins', 'King Kong' (die uit 1933) en 'E.T.' kunnen bekijken, maar ook hun eigen King Kong-animatiefilmpjes maken. Die worden natuurlijk ook vertoond.

Volgende week woensdag wordt het festival afgesloten met de sciencefiction-horror 'Slither'. Alleen al het affiche voor deze film - een badkuip met vrouwenbeen wordt bestormd door glibberige, fallische dingen - ziet er knap yukkie uit, maar volgens ingewijden valt er ook een hoop te lachen. Tijdens de slotavond zullen ook de prijzen worden uitgereikt, dit jaar voor het eerst uitgebreid met de Black Tulip. De beste lange en korte film en het beste debuut zullen worden onderscheiden met dit iets macabere, oer-Hollands symbool. Verontrustend, maar met een knipoog.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden