Review

Goddelijk spel onder leiding van geridderde Valeri Gergjev

Het tiende Gergjev Festival mag dan op papier wat magertjes ogen in vergelijking met de voorgaande negen afleveringen, dat betekende nog niet dat er zaterdagavond bij de opening ervan niet uitbundig feest werd gevierd. Een muzikaal feest op het spiksplinternieuwe, hypermoderne podium van De Doelen en een huldigingsfeestje erna.

Na het ovationele slotapplaus voor Bruckners Negende symfonie kreeg Gergjev uit handen van de Rotterdamse burgemeester Opstelten een cd-box overhandigd, waarin op vier cds live-opnamen van die negen festivals zijn verzameld. Een schitterend document, noemde Opstelten het en zette zijn Engelstalige speech onverdroten voort. Toen daarin ineens de naam van Her Majesty Queen Beatrix viel, golfden de ahs en ohs al verwachtingsvol door de Doelen. En inderdaad: Gergjev werd tot zijn grote verrassing en ontroering benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

De burgemeester speldde de dirigent de ridderorde op vanwege de exceptionele aard, de grote internationale betekenis en wereldwijde allure van zijn muzikale activiteiten. Daar staat geen woord te veel in.

Het thema van het 10de festival is Iconen van het fin de siècle - van Tristan tot Elektra. Interessant, maar wel wat afgekloven en bovendien zo weids dat daar in vijf grote avondconcerten nauwelijks recht aan kan worden gedaan. Gergjev heeft zijn orkest van het Mariinsky Theater in Sint-Petersburg dit jaar thuisgelaten. Ook is er dit jaar geen opera geprogrammeerd, wat je gezien de ondertitel Van Tristan tot Elektra toch wel had mogen verwachten. Maar het geld moet kennelijk, ondanks een nieuwe hoofdsponsor, spaarzaam gebruikt worden.

Genoeg gezeurd! De uitvoering van Bruckners Negende was echt weer zon onnavolgbare Gergjev-interpretatie: wild en nobel als een leeuw, onverwacht en grillig, spannend en knallend en uiteindelijk in hoge mate ontroerend. Het RPhO speelde goddelijk voor de ridder-in-spe met hoofdrollen voor vier Wagner-tubas en een fantastisch gloedvol strijkerskorps. De machtige climaxen die Bruckner inbouwde kwamen met veel gesnuif en gestamp van de dirigent magistraal tot stand en Gergjev wist het afsluitende adagio te laten klinken als een melancholieke echo van al het geluidsgeweld dat eraan vooraf was gegaan. Helaas werd dat niveau voor de pauze in Wagners Vorspiel en Liebestod uit Tristan und Isolde niet gehaald.

Een dag eerder werd in Utrecht begonnen met de nieuwe serie De Vrijdag van Vredenburg. Vrijdagavondconcerten die rechtstreeks op Radio 4 worden uitgezonden. De aftrap voor de serie werd gemaakt door Jaap van Zweden en de Radio Kamer Filharmonie. Een veelbelovend begin waarin vooral Sjostakovitsj Suite op verzen van Michelangelo bijzondere indruk achterliet. Robert Holl zong ze met machtige stem en grote overtuigingskracht, daarin op spannende en geconcentreerde wijze bijgestaan door Van Zweden en zijn nieuwe orkest. Dat speelde vervolgens fluks en lenig Mendelssohns Italiaanse symfonie alsof het dat al jaren in die samenstelling doet. Petje af!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden