FilmrecensieGli anni più belli

Gli anni più belli: over mooie zomers en het onvermijdelijke ouder worden

Vier vrienden op zoek naar hun mooiste jaren.Beeld Foto uit film

Gli anni più belli
Regie Gabriele Muccino
Met Pierfrancesco Favino, Micaela Ramazzotti, Kim Rossi Stuart
★★★☆☆

Elk hoekje van deze binnenplaats is een verhaal voor mij, zegt Giulio tegen zijn dochter. Hij heeft haar meegenomen naar het huis waar hij is opgegroeid, 'waar iedereen bang was voor de riem van mijn vader'. Hij laat het huis zien, omdat zijn dochter de vorige dag aan tafel klaagde dat ze opgroeit in een liefdeloos huwelijk waar alleen het geld telt.

Het geld wringt zich inderdaad overal tussen, in de levens van de vier vrienden in deze Italiaanse op-zoek-naar-verloren-tijd-film. Het verhaal begint in 1982, als Paolo verliefd wordt op Gemma en hij samen met Giulio en Riccardo een oude roestbak opknapt. Dansen op de muziek van Simple Minds. Met z'n vieren te hard door het schitterende Italiaanse landschap scheuren. Dan breekt het leven in, zoals het leven doet. Gemma verhuist gedwongen naar Napels en de drie mannen kiezen een vak dat de rest van hun leven zal bepalen. Giulio zal het goed doen als advocaat van malafide ondernemers. Paolo kiest voor de literatuur en Riccardo gaat het proberen als acteur.

'De mooiste jaren' heet de film en het is verleidelijk te denken dat dat de jaren uit hun jeugd zijn. Maar zijn de mooiste jaren misschien niet ook de jaren waarin ze terugkijken? Het moment dat Giulio op dat muurtje zit en zijn dochter vertelt over hoe hij daar opgroeide? Het moment waarop Paolo de keuzes overziet die hij gemaakt heeft en blij is dat het zo gelopen is?

'Gli anni piu belli' wil graag episch zijn - denk 'La meglio gioventù' - maar daarvoor raast de film te snel door de tijd. De gebeurtenissen en de manier waarop ze in beeld gebracht worden, blijven te veel soap: grote emoties bij kleine gebeurtenissen. Te weinig afstand en te particulier om het groots en melancholisch te maken. Storend is bovendien het cliché dat de enige vrouw in deze vriendengroep over de jaren heen met elk van hen een keer in bed belandt.

Maar de film heeft z'n momenten. Zien hoe de vrienden op zwoele zomeravonden dansen en vrijen en in een oude cabrio hun jeugd vieren, daar valt weinig op af te dingen.