recensie rondreizend theater

Gezien op de Parade: magiërs en vakvrouwen

PARADE 2019, Rob en Emiel

De clou zit in een knot wol

Rob en Emiel, ‘1919'
★★★☆☆

Meesters in magie Rob en Emiel werden dit jaar Allround Nederlands Kampioen Magie en Nederlands Kampioen Mentalisme. Ook aan de act waarmee ze nu op de Parade staan is – letterlijk – geen touw vast te knopen. De clou zit in een knot wol, die de monden van alle honderd bezoekers in verbijstering doet openvallen: hoe hebben ze dát toch geflikt? Je zit er met je neus bovenop en hebt werkelijk geen idee.

Er is een groot contrast tussen de Hollandse nuchterheid van de twee magiërs – die spelen dat ze mentalisten uit het jaar 1919 zijn – en de grootsheid van hun trucs. Hierdoor zorgen die trucs voor nog meer verwondering, omdat ze zich ‘en passant’ lijken te ontvouwen. Tegelijkertijd maakt die nuchterheid dat de sfeer wat mat blijft, hoewel de mannen ad rem spelen met het publiek, dat veelvuldig moet participeren. Hun verhaal over een geestenkabinet met energiekrachten, hypnose en geesten die zich laten horen door belletjes, is soms wat omslachtig en gezocht. Maar met hun magische trucs weten ze je een half uur prima te entertainen.

PARADE 2019, Ellen ten Damme Beeld DBPHOTO

Paradepret op z’n best

‘Ellen ten Damme en route’
★★★★★

Over entertainment gesproken: op de schaal van nul tot vijf scoort vakvrouw Ellen ten Damme hier een dikke vijf. Met vier toffe muzikanten (toetsen/ukelele, trombone, bas, slagwerk) neemt ze haar publiek mee op een boeiende muzikale reis van Parijs via Cairo naar Casablanca en terug.

Dik drie kwartier volgt nummer op nummer en Ten Damme toont zich een meester in het opbouwen van sfeer en climaxen. Ze geeft haar eigen draai aan bestaande nummers van Françoise Hardy en Charles Aznavour, zingt een Josephine Baker-nummer, waarbij ze heel knap, hoedje op hoedje af, een duet met zichzelf zingt. En na een lied met grootse uithalen klimt ze op de vleugel, die ze omtovert tot een bootje waarin ze een ingetogen lied van een angstige homoseksuele vluchteling zingt. Geen effectbejag, ze raakt door ‘gewoon’ en puur te zingen. De subtiliteit van Whitney Houston haalt ze niet helemaal in de Franse versie van ‘I will always love you’, maar over de hele linie overtuigt ze met haar warme, sterke stem en brede bereik.

Na een intiem lied springt ze weer vrolijk rond, flirt met het publiek, buikdanst, speelt viool, zingt mysterieuze muziek uit het Midden-Oosten, knipoogt met een flard ‘Mama woar is mien pils’, speelt een erotische act met een twee meter hoge knuffelkameel en weet het voltallige publiek spontaan tot meedansen, springen en zingen te krijgen met de Poppys. Paradepret op z’n best, terwijl Ten Dam-me schijnbaar moeiteloos en energiek rondstuitert. Voor een portie instant geluk en warmte moet je hier zijn.

PARADE 2019. Tarik & Tim

Experimenteren met kunst

Tarik Moree & Tim Olivier Somer, ‘Kunst’
★★★★☆

Het leuke van de Parade is de grote afwisseling van acts. In ‘Kunst’ onderzoeken de jonge acteurs Tarik Moree en Tim Olivier Somer wat kunst is. Is een schilderij van € 70.000 dat? Ook als het een compleet wit doek is? En wat doen verschillende kunstvisies met vriendschap? Wat heb je eigenlijk voor elkaar over in vriendschap?

‘Kunst’, een grove bewerking van het gelijknamige stuk van Yasmina Reza (1994), is een stuk inhoudelijker en experimenteler dan Ten Dammes show. Vooral ook doordat ze zich voor de verschillende scènes lieten regisseren door zes verschillende regisseurs. Het resultaat is een in hoog tempo wisselende scènereeks met serieuze én over-de-top-typetjes, met een droogkloterige parodie op een Veldhuis & Kemperlied en bizarre gedachtesprongen die de kijker soms aan het denken zetten – terwijl ze ondertussen ook live een pastagerecht (waaróm?) staan te koken.

De Parade: 4-14 juli in Den Haag, 19 juli-4 augustus Utrecht, 9-25 augustus Amsterdam

Liefde op bestelling in 20.000 variaties en met een flinke dosis publieksparticipatie

Wat zou het publiek liever willen? A: een verboden liefde, of B: een blauwtje lopen? In de Paradevoorstelling ‘Alles wat liefde is’ mogen de toeschouwers zelf kiezen. Regisseur Charli Chung is zelf van plan om deze zomer grenzeloos verliefd te worden.