ColumnSwipen & Klikken
Gewoonlijk pronken huizenrondleiders met perfectie en ordelijkheid, hier koketteren ze met chaos
Een eenpersoons-yoghurtbakje dat net tot de bodem is leeggelepeld kan meteen de prullenbak in. Maar je kan hem óók op je nachtkastje zetten, het yoghurt-residu in de hoekjes en randjes laten aankoeken, de strepen van waar je over de bodem hebt geschraapt laten uitharden en de lepel, plakkerig van yoghurtspeeksel, erin laten rusten. Dan ben je nog modern bezig ook, vooral als er een complementaire lege koffiemok naast staat, er wat andere rommeltjes bij liggen en de directe omgeving flodderig aandoet.
Dan heb je de girl clutter-esthetiek te pakken, de nieuwste trend op TikTok – al zijn er zoveel ‘nieuwste TikTok-trends’ dat ze betekenisloos zijn geworden: de trend-veelheid is een trend op zich. Maar daar is deze trend (of non-trend) dan weer een mooi symbool voor.
Stijlloosheid, verhuld door rotzooi
#girlclutter is de hashtag waarmee influencers house tours (huizenrondleidingen) geven zonder van te voren te hebben opgeruimd: kleverige tafels vol lege flessen en vieze vaat; smalle gangen vol slordig opgestapelde spullen; speelgoed, kleding en elektronica die ambitieloze huizen overspoelen alsof er net een orkaan voorbij is geraasd.
Gewoonlijk pronken huizenrondleiders met perfectie en ordelijkheid, hier koketteren ze met chaos. Het beach look-kapsel onder de house tours, zeg maar. Een esthetiek kan je het eigenlijk niet noemen: het is stijlloosheid, verhuld door een goede portie rotzooi. Maar de populariteit ervan laat zien dat Marie Kondo, die onlangs verklaarde minder te zijn gaan opruimen, nog uitstekend aanvoelt wat de moderne mens beweegt (of… is ze met haar bekentenis deze stroming gestart?).
De rommeltours kunnen bevrijdend werken: kijken buiten het kader waarin gewoonlijk een of ander ideaal wordt voorgeschoteld, uitgelicht door zo’n ringlamp waar influencers hun filmende telefoon in plaatsen. Nu kunnen we die ringlamp zien staan in een ‘relatable’ tafereel van wanorde, voor even ontworsteld aan het juk van volmaaktheid. Al wordt zo’n tour vaak wel gegeven door iemand die sterk gemakeupt en waarschijnlijk gebotoxt is, en ogenschijnlijk ook een TikTok-filter voor haar gezicht gebruikt. Maar ja.
Kritische omkering
De Amerikaanse kunstenares Molly Soda deed een kritische omkering: ze maakte een komisch filmpje waarin ze verklaart te verwachten dat ‘de girl clutter-esthetiek dit jaar echt groot gaat worden’ en wil daar middels een make-over van haar slaapkamer alvast op inspelen. Ze eet een yoghurtbakje leeg en zet het op haar nachtkastje, koopt flessen frisdrank om her en der geopend neer te zetten, trekt lades en kastdeuren open en drapeert kledingstukken over een stoel, want ‘dat lijkt een goede move te zijn’. Onder begeleiding van een pianomuziekje zoekt ze ‘ongebruikte ruimtes die wel wat rommel kunnen gebruiken’ en vult haar vensterbanken met een vaselinepot en hoestdropjes, gooit een oude monitor op haar bed en strooit wat maandverbandjes in het rond.
Voilà, casual-sloddervosserig. Soda moest zich er even voor inzetten, maar nu is ze superhip. De grap is natuurlijk dat het juist het niet-doen is wat zo aan de girl clutter-beweging wordt gewaardeerd, en waarom de term naar (jonge) vrouwen wijst: deze house tours zijn een middelvinger naar de verwachting dat een vrouw haar kostbare tijd besteedt aan het onderhouden van een geordend huis. Beetje zonde alleen, dat de tijd die daarmee vrijkomt wordt doorgebracht op TikTok.
Swipen & klikken - Kelli van der Waals bespreekt opvallende trends en discussies in online media. Eerdere columns vind je hier.