Review

Gergjev komt na Rus Pjotr met twee Duitse Richards

Het zit er weer op. Het Gergjev Festival 2004, waarin 'De wereld van Tsjaikovski' werd uitgelicht, sloot zaterdagavond in een volgepakte Doelen succesvol af met Pjotr Tsjaikovski's meest persoonlijke symfonie, de Zesde. Na de muziek van de Russen Pjotr, Sergei, Dmitri en Igor zal het Gergjev Festival van 2005 (het tiende!) in het teken staan van de beide Duitse Richards: Wagner en Strauss. Als thema krijgt het Festival, dat zal plaatsvinden van 10 t/m 17 september 2005, 'Van Tristan tot Elektra - Iconen van het fin de siècle'.

Bestuursvoorzitter Sylvia Tóth maakte dit voorafgaand aan de uitvoering van Tsjaikovski's Zesde bekend. Zij deelde mee dat het Gergjev Festival ruim 20000 bezoekers heeft getrokken. Dat is een gemiddelde van 28000 liefhebbers per dag, waarvan dertig procent onder de veertig jaar was en het festival voor de eerste keer bezocht. Mooie cijfers waaraan niet alleen de naam van Gergjev, maar ook die van Tsjaikovski heeft bijgedragen.

Volgend jaar dus waarschijnlijk veel opera. Strauss' 'Salome' deed Gergjev als eens succesvol in zijn eigen festival in samenwerking met De Nationale Reisopera. Een 'Tristan und Isolde'-project met de Reisopera kwam daarna niet van de grond. Daarvoor in de plaats zag Rotterdam een jammerlijk geflopte 'Manon Lescaut' van Puccini, waarna de Reisopera zelf maar 'Tristan' deed; heel succesvol met Lawrence Renes in de bak. Gergjev, die in Rotterdam ook al eens Wagners 'Parsifal' dirigeerde (absoluut geen triomf) krijgt met een nieuwe 'Tristan' toch nog zijn zin. Of deze 'Tristan' en 'Elektra' slagen, zal afhangen van repetitieschema's en de vocale bezettingen die opgetrommeld kunnen worden. In beide gevallen heeft het Gergjev Festival weleens steken laten vallen.

Afwachten dus. Maar de afgelopen Tsjaikovski-editie was zeker geslaagd. De fantastische uitvoering van Tsjaikovski's Vijfde symfonie was donderdagavond met het Mariinsky Orkest een absoluut hoogtepunt. Uitgevoerd door Russen krijgt deze muziek echt een extra dimensie. Daarbij vergeleken was de uitvoering van Tsjaikovski's Derde door het Radio Filharmonisch Orkest in de ZaterdagMatinee niet meer dan keurig. Ook Debussy's 'L'enfant prodigue' kwam zaterdag niet echt van de grond, maar dat had meer te maken met de verkeerde keuze voor sopraan Lisa Daltirus. 's Avonds kwam Gergjev alvast met een voorproefje van 'Tristan und Isolde' met het voorspel tot de derde akte en de 'Liebestod'. Zinderend gespeeld en goed gezongen door Sue Patchell.

Maar het hoogtepunt van de avond was Tsjaikovski's Zesde. Zoals in eerdere festivals zaten de musici van het Rotterdams Philharmonisch en hun collega's van het Mariinsky Theater door elkaar en wisselden de aanvoerders halverwege van plek. Gergjev nam net als bij zijn uitvoering van de Vijfde lange en suggestieve pauzes en zweepte het orkest met maar liefst 104 musici genadeloos door de partituur. Het was soms net even ietsje te veel van het goede, maar tjonge, wat bleef de geknakte Tsjaikovski machtig overeind!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden