Review

Gepriegel op het slagveld

'Command & Conquer: Tiberian Sun', het derde strategie-spel uit de C & C-wargame-serie, zou in de zomer van het vorig jaar verschijnen, maar steeds volgde uitstel. In de bladen die zich uitsluitend bezighouden met het aankondigen en recenseren van computerspelen werd daar wel eens over geklaagd en dat was voor de firma Electronic Arts kennelijk reden om het nieuwe product vorige maand met veel bombarie te lanceren: in Nederland waren in de nacht van 25 op 26 augustus 47 vestigingen van Free Record Shop open om de verwachte 'stormloop' van gretige fans op te vangen. Er werden die nacht ongeveer vijfduizend exemplaren van 'Tiberian Sun' (2 cd's voor de prijs van 99 gulden) verkocht en de vraag is of het behalen van dit soort snelle en hype-achtige verkoopsuccesjes door middel van het optrommelen van nachtbrakers in Nederland een trend gaat worden. Eerst de cd van Marco Borsato, nu 'Tiberian Sun', wie volgt?

Bedenkelijker is een van Hollywood afgekeken trend die in de wereld van de computerspelletjes al enige tijd aan de gang is. Zodra een spel maar enig succes heeft, volgt deel 2 en deel 3, etcetera. Van de Eidos-topper 'Tomb Raider', bijvoorbeeld, zal naar verwachting eind dit jaar deel 4 verschijnen; heldin Lara Croft mag nogmaals dezelfde kunstjes vertonen, ongetwijfeld met zowel een handwapen als een speciaal ontsnappingshuppeltje extra. Zo is het ook met 'Tiberian Sun' uit de C & C-serie gesteld: meer van hetzelfde en geen noemenswaardige vernieuwing. Het brengt gemakkelijk geld in het laatje, dit teren op oud succes, maar het is de dood in de pot.

'Tiberian Sun' behoort, anders dan fantastische 3D-spelen als 'Doom', 'Tomb Raider' en 'Half life' tot de zogeheten platformspelen, net als het recent verschenen strategiespel 'Jagged Alliance 2' (ook al een vervolgnummer!) of 'Caesar 3' (idem!). Als in vogelvlucht kijken we op een stuk terrein waarop gebouwtjes neergezet moeten worden of soldaten en tanks ten strijde kunnen worden gevoerd, het laatste meestal aan de hand van een verhaaltje van niks (in 'Tiberian Sun' woedt in de 21ste eeuw een oorlog rond het woekerende en schadelijke gewas Tiberium). In de begeleidende handleidingen bij deze spelen geven de makers meestal hoog op over 'de ultramoderne gebruikersinterface' of 'de indrukwekkende High-Resolution-Graphics'. Het zijn mooi klinkende termen die moeten verdoezelen wat je in werkelijkheid op het computerbeeldscherm te zien krijgt: gepriegel. Priegelige gebouwtjes en priegelig bewegende figuurtjes. De goed verzorgde en spectaculaire sf-video-clips tussen de bedrijven door moeten in 'Tiberian Sun' het gebrek aan 3D-ervaring compenseren, maar het zijn parels voor de zwijnen.

Waar komt dat toch vandaan, deze behoefte om lelijke priegelspelletjes te ontwerpen of te spelen achter de computer? Na lang peinzen begint een antwoord te dagen: dit soort computergames is vermoedelijk een curieuze, digitale variant op het aloude modelspoorbaan-bouwen-op-zolder-inclusief-toevoeging-van-huisjes-boompjes-beestjes en het naspelen-van-veldslagen-waarbij-miniatuursoldaatjes-eerst-zelf-beschilderd-dienen-te-worden. Hoe het ook zij, de platformspelen kennen een grote populariteit, zodat het niemand zal verbazen dat, inderdaad, het vierde spel in de C & C-serie alweer op stapel staat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden